استاندار یزد در آیین آغاز کارگاه خوانش و مطالعات تاریخی در گورستان جوی هُرهُر مطرح کرد:

آرامستان ها؛ بخشی از تاریخ، اصالت و شناسنامه هر منطقه هستند/ آرامستان جوی هرهر؛ مدفن بیش از ۱۰۰ مجتهد، عالم دینی و شخصیت برجسته یزدی/جایگاه والای آرامستان جوی هُرهُر به لحاظ تاریخی، میراثی و مذهبی/ «کارگاه خوانش و مطالعات تاریخی در گورستان جوی هُرهُر» اقدامی الگویی و اثربخش است

استاندار یزد با اشاره به جایگاه والای آرامستان جوی هُرهُر به لحاظ تاریخی، میراثی و مذهبی گفت: «کارگاه خوانش و مطالعات تاریخی در گورستان جوی هُرهُر» اقدامی الگویی و اثربخش است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، آیین آغاز نخستین کارگاه خوانش و مطالعات تاریخی در گورستان تاریخی جوی هُرهُر یزد با حضور استاندار یزد و جمعی از اساتید و دانشجویانی از سراسر کشور برگزار شد.
 
استاندار یزد در این آیین، به اهمیت و جایگاه آرامستان ها در جوامع مختلف اشاره کرد و گفت: آرامستان ها؛ بخشی از تاریخ، اصالت و شناسنامه هر منطقه بوده و از این منظر حائز اهمیت هستند.
 
وی با اشاره به عبارت «شرف المکان بالمکین: شرافت مکان به کسی است که در آنجا قرار دارند» اظهارکرد: به لحاظ ترکیب و عناصر، امکان تفاوت خاک یک منطقه با منطقه دیگر وجود دارد ولی شرافت یک خاک از جمله خاک مقدس کربلا به دلیل جایگاه والای ائمه اطهار(ع) است که در آن خطه آرمیده اند.
 
فاطمی با بیان اینکه آرامستان جوی هُرهُر برای مردم استان یزد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: بیش از 100 مجتهد و عالم دینی بزرگ و شخصیت های برجسته فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و ... در این محل آرمیده اند.
 
وی با تاکید بر اینکه 40 سال پی در پی، زعامت جهان تشیع با شخصیت‌های یزدی بوده است، تصریح کرد: از جمله این افراد می‌توان به شخصیت بزرگ شیخ عبدالکریم حائری یزدی؛ موسس حوزه علمیه قم و آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی یزدی؛ صاحب «عروة الوثقی» اشاره کرد.
 
فاطمی با اشاره به نقش و جایگاه برجسته آیت‌الله العظمی سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، اظهارکرد: در باب مقام علمی ایشان همین بس که فقهای عظام، آغاز مرجعیت خویش را با حاشیه زدن بر کتاب فقهی ایشان؛ یعنی «عروة الوثقی» اعلام می کنند.
 
استاندار یزد در ادامه با اشاره به جایگاه والای آرامستان جوی هُرهُر به لحاظ تاریخی، میراثی، معماری و مذهبی؛ برای یزدی ها، گفت: بعد از تحت فولاد اصفهان، کمتر آرامستانی با این ویژگی ها در کشور وجود دارد.
 
وی با اشاره به آغاز مرمت و بازسازی این آرامستان تاریخی و مذهبی از سال گذشته، افزود: امید است در پرتو اقدامات مورد پیگیری این آرامستان، به صورت فاخر بازسازی و تبدیل به «محور گردشگری مذهبی، معنوی، ادبی و تاریخی»، در کنار محور میراثی و گردشگری موجود در یزد شود.
 
فاطمی در پایان با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری کارگاه خوانش و مطالعات تاریخی در گورستان تاریخی جوی هُرهُر یزد، گفت: امید که محصول همفکری، بازآموزی و تبادل اندیشه و فکری در جریان این کارگاه، به عنوان کاری الگویی، اثربخش و تاثیرگذار بوده و به سایر آرامستانها و مراکز مشابه تعمیم یابد.

مطالب مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.
افزودن نظرات