کمبود اعتبار و کم توجهی مسئولین موجبات مرگ تدریجی مجموعه تاریخ مهرپادین مهریز را فراهم کرده است
 

کمبود اعتبار و کم توجهی مسئولین موجبات مرگ تدریجی مجموعه تاریخ مهرپادین مهریز  را فراهم کرده است

مهرپادین در شهرستان مهریز از بناهایی است که پس از گذشت قرنها از زمان احداث آن از شگفتی‌ های معماری جهان به شمار می رود اما این مجموعه به دلیل بی توجهی مسئولان هم اکنون از نماد فرهنگ و تاریخ شهر به نماد عقب ماندگی آن تبدیل شده است.

شهرستان مهریز یکی از پرقدمت‌ترین شهرستان‌های استان یزد بلکه کشور است و بناهای موجود در این شهرستان که هر یک روزگاری نمادی از غنای تاریخ و فرهنگ به شمار می‌ رفته اند، گواه این تاریخ پرقدمت است

مجموعه تاریخی مهرپادین در این شهرستان از آثاری است که با بناهای ارزشمند تاریخی شامل امامزاده سیدغیاث الدین، حمام، بازارچه، مسجد جامع و حسینیه و فرهنگ غنی مردم شناسی قدمتی افزون بر 600 سال دارد و نشان دهنده این غنای تاریخی است

مهرپادین با وجود تمام زیبایی و شکوه خود متاسفانه چند سالی است که به سبب بی توجهی و بد سلیقگی مسئولان شهرستان مهریز نه تنها جایگاه فرهنگی و تاریخی اصیل خود را از دست داده است بلکه با وضعیت اسفباری که اکنون دارد از دیدگاه مردم منطقه به نمادی از عقب ماندگی شهر مهریز و معضلی برای این شهرستان تبدیل شده است

مسئولان مرتبط در دوره‌ های مختلف نه تنها اقدامی برای ساماندهی مجموعه به عمل نیاوردند بلکه با بدعت های پیاپی خود بالاترین سرمایه خویش که همان اعتماد مردم بود را نیز از دست دادند و در ازای آن به استقبال ناامیدی روز افزون مردم از عملکرد مجموعه دولتی خویش رفتند.

احمد اشتری رئیس اداره اوقاف شهرستان مهریز در گزارشی به عنوان کرده است مجموعه تاریخی مهرپادین که یکی از اثار ارزشمند وماندگار تاریخی در شهرستان مهریز بوده ایت متاسفانه قسمت های از ان در حال تخریب است.

وی افزود از زمانی که قسمت حمام قدیمی این مجموعه به بخش خصوصی واگزار شده وبخش خصوصی نیز با تعغیر کاربری که انجام داده است در یک مقطعه زمانی باعث رونق این مجموعه شده بود ولی در حال حاضر به علت عدم توجه بعضی از مسئولین نسبت به این بنای تاریخی مردم نیز کمترین اشتیاقی برای حضور در این مجموعه از خود نشان میدهند.

وی تصریح کرد:تاکنون نیز اعتبارات زیادی برای مرمت و بازپیرایی این اثر در نظر گرفته شده است ولی همچنان مرمت این اثر در بلاتکلیفی محض به سر میبرد

این در حالی است که مسجد جامع این مجموعه مربوط به قرن هشتم هجری است که در این اثر بی نظیر خشت های به کار رفته که تنها در 3 نقطه از کشور از این نوع خشت استفاده شده است.

اشتری افزود:اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مهریز در سهم خود چندین بار برای احیا و مرمت قسمتی از مسجد این مجموعه اقدام کرده است که با مانعی به نام اداره میراث فرهنگی مواجه شده است و در واقع توسعه و مرمت این بنا با مشکلاتی زیادی روبه رو است.

در ادامه این خبر نیز با تماسی که با رئیس سازمان میراث فرهنگی مهریز گرفتیم تا سوالاتی در مورد این مجموعه از وی داشته باشیم وی خود را ممنوع المصاحبه اعلام کرد وگفت بدون اجازه سازمان میراث استان تحت هیچ شرایطی حاضر به پاسخ گویی نیست.

به این ترتیب، حداقل در این مورد خاص، معضل اصلی نه کمبود اعتبارات مالی بلکه ضعف و مدیریت میراث فرهنگی مهریز است زیرا اگر همین اندک اعتبارات نیز با برنامه ریزی درست و همراه با هوشمندی و دلسوزی هزینه و صرف رفع معضلات اساسی قلعه نظیر راه آبها و نیز آسیبای واره به چارچوب اصلی بنا می شد، به سادگی ده ها سال به عمر بنا افزوده می شد.

به هر ترتیب امید می‌رود شرح وضعیت یکی از قدیمی ترین بناهای استان یزد، تلنگری برای میراث فرهنگی و ساماندهی مدیریت این سازمان در شهرستان مهریز باشد.

مردم شهرستان تاریخی مهریز انتظار دارند میراث فرهنگی به آسیب شناسی عملکرد خود در یک دهه گذشته پرداخته و چاره ای بجویند تا هم بر کارایی این اداره در شهرستان مهریز افزوده شود و هم وجهه کاملا آسیب دیده این سازمان در میان عامه مردم و حتی مسئولان استانی و شهرستان مهریز را بهبود بخشند

نکته جالب توجه در خصوص این بنا این است که

با ورود به بخش داخلی قلعه، اندک مرمتهای غیر اصولی میراث فرهنگی واستفاده از آجرهای امروزی در بازسازی بنایی که اساسا خشت و گلی است، خلاف ابتدایی ترین اصول مرمت آثار تاریخی است که گویا میراث فرهنگی مهریز از آن آگاه نبوده و یا ترجیح داده که خود را به ناآگاهی بزند