پیام سرکارخانم استر کیش لاروش مدیر  و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران

در پی برگزاری مسابقات جهانی هنرهای رزمی سواره در سریزد باغشهرمهریز

مهمانان عالیقدر،

خانم و آقایان گرامی،

بسیار مفتخرم که این پیام در افتتاحیه مسابقات جهانی رزمی  سواره قرائت می شود.

در ابتدا، می خواهم از برگزار کنندگان این مراسم ، فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران و شرکت توسعه و آبادانی ارگ سریزد برای میزبانی مسابقات جهانی هنرهای رزمی سواره در سال 2017 میلادی تشکر و قدردانی نمایم.

نلسون ماندلا در جمله مشهوری گفت: ورزش دارای قدرتی برای تغییر جهان است.

ورزش _ به ویژه ورزش های بومی و سنتی ، به عنوان عنصری جدایی ناپذیر از فرهنگ می باشد که امری بسیار با اهمیت در همبستگی اجتماعی و همچنین ارتقاء و انتقال ارزش های اجتماعی می باشد.

ورزش میتواند تغییراتی مثبت در جوامع و روابطی دوستانه بین ملت ها ایجاد کند ، زیرا قدرت ورزش فرای مرزهای جغرافیایی، طبقات اجتماعی ، سیاست و پیش زمینه های قومی است. ورزش دارای روشی منحصر به فرد برای گردهم آوردن همه ما در کنار ارزش های جهانی و مشترک است.

امروزه ، جوامع ما بیش از پیش دارای تنوع است ، اما عدم بردباری نیز رو به افزایش است. ما در سراسر دنیا، شاهد مناقشات ، بحران های مهاجرت و پناهندگی ، افزایش افراطگرایی ، خشونت ، نژاد پرستی و بیگانه هراسی هستیم.

این رو ورزش نقش مهمی در متحدکردن همه ما ایفا می کند.

ورزش میتواند باعث ارتقای صلح ، بردباری ، مصالحه پس از مناقشات ، وحدت ملی و دوستی بین افراد  که امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است، گردد.

خانم ها و آقایان:

ورزش ، تسهیلگر مهمی برای یکپارچگی اجتماعی به خصوص در دوران آشفتگی است. انسان ها با هر سن و پیش زمینه ای می توانند برای حمایت از تیم های ورزشی خود و رقابت حول ارزش های بازی جوانمردانه ، احترام متقابل و روحیه تیمی برای حمایت تیم های ورزشی خود متحد شوند.

افراد به حاشیه رانده شده و آسیب پذیر ، مانند پناهندگان ، می توانند با ورزش بهبود یابند یا همانگونه که ما در بازی ها المپیک گذشته در ریودو ژانیرو و در پنجمین دوره بازی های آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی در عشق آباد ترکمنستان در سپتامبر امسال مشاهده نمودیم.

تیم المپیک پناهندگان توانست در این بازی ها رقابت کرده و نشان دهد که بر خلاف تمام دشواری هایی که متحمل شده اند ، می توانند در ورزش بدرخشند و احساس غرور و امید را برای مرمانشان و پناهندگان سرتاسر دنیا به ارمغان بیاورند.

در بیانی جامع تر ، ورزش برای تشخیص بلندپروازی عظیم انسان ها برای آینده ضروری است ، امروزه در سرتاسر جهان این امر تایید شده است که فعالیت های ورزشی می بایست نقشی مرکزی در آموزش ایفا کنند. به همین دلیل است ک یونسکو آژانس پیشرو جهانی برای تربیت بدنی و ورزش می باشد.

ورزش نه تنها به حفظ سلامتی دانش آموزان کمک می کند ، بلکه مفاهیمی نظیر فراگیری ، عدالت ، رقابت پذیری ، احترام روحیه تیمی ، نظم و پشتکار را که برای نیل به موفقیت در زندگی و ساخت جوامع صلح آمیز ضروری است را القاء می نماید.

همچنین ورزش های سنتی ، نظیر هنرهای رزمی سواره ، تاریخ مشترک ما و بشریت را یادآور می شوند و باعث الهام بخشیدن به ما برای سازندگی بر مبنای ارتباطات دوستانه کهن برای ایجاد صلحی پایدار می شوند.

هنرهای رزمی سواره ، عنصر میراث فرهنگی ملموس به شمار می روند که با کشور های زیادی در مسیر جاده باستانی ابریشم به اشتراک گذاشته شده است. این ورزش گواهی است بر سنت های کهن تبادل و گفتگوهای میان فرهنگی.

بنابراین ، یونسکو بسیار خرسند است که امروز در اینجا حضور دارد در حالیکه شرکت کنندگان از کشورهای گوناگون قاره اوراسیا، با روحیه دوستی و همبستگی ، به رقابت می پردازند.

به ویژه بسیار خرسندیم که این مراسم در سریزد برگزار می گردد. سه سال پیش یونسکو جایزه ممتاز آسیا و اقیانوسیه در سال 2014 را برای حفاظت از میراث فرهنگی را به جناب آقای مجید سریزدی ، مدیرعامل شرکت توسعه و آبادانی ارگ سریزد برای بازسازی و احیای ارگ سریزد اهدا نمود.

جایزه میراث آسیا و اقیانوسیه در طول 18 سال گذشته به شناساندن اقدامات موفق بخش خصوصی در حفظ بناهای میراث فرهنگی در سطح منطقه کمک کرده است.

بازسازی کامل و جامع ارگ تاریخی سریزد نه تنها موجب احیا و حفظ یک شیوه رو به زوال معماری در روستاهای ایران شده ، بلکه با ایجاد اشتغال در نتیجه ین تلاش قابل تقدیر،به اعضای جامعه محلی نیز از لحاظ اقتصادی بهره رسانده است.

امیدوارم در دوران اقامتتان در اینجا، فرصت داشته باشید که تمام پایگاه های زیبای میراث را در منطقه مشاهده کنید.

در خاتمه ، اجازه می خواهم از آقای سریزدی مدیرعامل ارگ توسعه سریزد و تمام همکارانشان برای برگزاری این مراسم فوق العاده سپاسگزاری کنم.

از مسابقات لذت ببرید.