مردم متدین و عزادار استان یزد و شهرستان مهریز در سالروز شهادت مولای متقیان امام علی علیه السلام بر سر و سینه زدند و در آیین تاریخی نخل‌برداری شرکت کردند.

 

به گزارش خبرنگاري تسنيم ازمهريز، مردم متدین و عزادار شهرستان مهریز با برگزاری آیین‌های ویژه سوگواری و عزاداری سالروز شهادت مولای متقیان امام علی علیه السلام را گرامی داشته و در سوگ شهادت آن امام همام بر سر و سینه زدند و در مظلومیت امام اول شیعیان اشک ماتم ریختند.

اوج این مراسم در حسینیه استهریج و چهارده معصوم علیهم السلام مهریز برگزار و دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی در ماتم مولای متقیان علی علیه السلام به عزاداری پرداختند.

یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های عزاداری مردم استان یزد و مهریز، نخل‌برداری است، آیینی که از دیرباز در سالروز شهادت ائمه اطهار علیهم السلام توسط مردم این خطه کویری انجام می‌شود.

در این روز نخل‌برداری به عنوان کهن‌ترین آئین عزاداری مهریز برگزار و نخل بر روی شانه‌های مردم به دور حسینیه چرخانده شد.

نخل در باور مردم یزد به تابوت تشبیه می‌شود و مردم با بر دوش گرفتن این نخل‌ها که هر کدام از وزن بسیار زیادی برخوردار است، به نوعی در آیین تشییع نمادین پیکر پاک ائمه اطهار علیهم السلام شرکت می‌کنند.

اعتقاد و باور مردم به مراسم نخل‌برداری که قدمت دیرینه در مهریز دارد این مراسم را به یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های عزاداری این شهرستان تبدیل کرده است.

به طور معمول این مراسم در روز عاشورا، اربعین، شهادت امام رضا علیه السلام و شهادت حضرت علی علیه السلام در حسینیه‌ها و تکایای مهریز با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود.

در روستاها و شهر مهریز حدود 50 نخل و 300 باب مسجد و حسینیه وجود دارد که در مناسبت‌های مختلف هر کدام از این نخل‌ها گردانده می‌شوند.

 

مراسم نخل برداری در عصر روز شهادت برگزار می‌شود و مردم با حضور در این مراسم معنوی، به خاندان عصمت و طهارت تسلیت عرض می‌کنند.

یکی دیگر از مراسم‌هایی که در عصر روز شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین حضرت علیه السلام در مهریز انجام می‌شود، مراسم تعزیه است که در بعضی از نقاط شهرستان تا غروب آفتاب و نزدیک افطار به طول می‌انجامد.