محرم در مهريز
 
 
نخل‌ها که در ایام مختلف سال، برهنه در نقاط مختلف و در مقابل حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و ... غنوده‌اند، با آغاز ماه محرم سیاه پوش شده و برای برگزاری مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا آماده می‌شوند.

با آغاز ماه محرم حال و هوای محلات مختلف شهرستان مهریز عوض شده و در هر گوشه آیینی کهنی در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري مهريز،نخل‌ها که در ایام مختلف سال، برهنه در نقاط مختلف و در مقابل حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و … غنوده‌اند، با آغاز ماه محرم سیاه پوش شده و برای برگزاری مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا آماده می‌شوند.

مراسم نخل برداری از ویژگی‌های منحصر به فرد مراسم محرم و عزاداری در مهریز است که با همکاری و همیاری گوناگون اهالی در تمام مراحل مراسم، از کمک مالی و تهیه چوب و دیگر وسایل آن گرفته تا کمک در تزئین و عَلَم کردن آن و حمل آن در روز عاشورا و … برگزار می‌شود.

در گذشته مراسم آذین بندی و آماده کردن نخل‌ها برای ایام عزاداری ماه محرم با یک فراخوان، بسیج همگانی اهل محل و یا آبادی صورت می‌گرفت.

رسم بر این بود که وقتی می‌خواستند نخل‌ها را برای انجام مراسم محرم و عاشورای حسینی آماده کنند، چند روز پیش از فرارسیدن محرم، آیین‌هایی برای گردآوری کمک‌های گوناگون از مردم انجام می‌شد و مردم نیز از یک تکه ریسمان گرفته تا پارچه های الوان، چراغ‌ها، آیینه‌ها، خنجرها، دشنه‌ها، پیاله، زنگوله‌ها، سپرها و دیگر زیورآلات را برای آذین بندی هرچه باشکوه تر نخل به میدان‌های محل تحویل می‌دادند.

حتی در برخی موارد درختانی به این منظور وقف می‌شدند تا در زمان کهنسالی درخت از چوب آن برای مرمت نخل استفاده شود.

نخل برداری در روز عاشورا با حضور خیل عظیم جمعیت برگزار می‌شود که مردها در میان حسینیه‌ها و تکایا به زیر نخل رفته و آن را به نماد پیکر امام حسین تشییع می‌کنند و زنان و کودکان نیز در اطراف این حرکت را به نظاره می‌نشینند.

این کار سه مرتبه به دور فضای حسینیه‌ها و تکایا با فریاد “یاحسین” صورت می‌گیرد و هر دور که کامل شد نخل در سر جای خود قرار داده می‌شود، تا عزاداران نفسی تازه کنند و دوباره نخل را بلند کنند.