زندگاني حضرت مهدي

بسمه تعالي

زندگانی امام مهدی (عج):

  دوازدهمین پیشوای معصوم حضرت حجت ابن الحسن المهدی امام زمان (ع) در نیمه شعبان سال 255 ه.ق در شهر سامراء دیده به جهان گشود . او همنام پیامبر اسلام و هم کنیه آن حضرت (ابوالقاسم) است ولی پیشوایان از ذکر نام اصلی او نهی فرمودند. از جمله القاب آن حضرت،حجت، قائم،خلف صالح... و صاحب الزمان است و مشهورترین آنها مهدی است. پدرش پیشوای یازدهم حضرت امام حسن عسکری (ع) و مادرش بانوی گرامی نرجس است که به نامهای دیگری هم از او یاد شده است. حضرت مهدی، دو دوره غیبت داشت:1- کوتاه مدت (صغری) و دیگری بلندمدت(کبری). اولی از هنگام تولد تا پایان دوران نیابت خاصه از سال 225 تا 329ه.ق می باشد و دومی غیبت کبری از سال 329 ه0ق شروع و تا هنگام ظهور و قیام آن حضرت طول خواهد کشید.

    اعتقاد به مهدویت اختصاص به شیعه ندارد بلکه بر اساس روایات فراوان که از پیامبر اکرم(ص) رسیده تمام علماء این موضوع را قبول دارند .

  و اما چرا غیبت کبری؟ علت اصلی غیبت را ما نمیدانیم اما شاید نکته های زیر رمز اصلی غیبت باشد و در روایات ما در زمینه ها علل و اسباب غیبت روی سه موضوع تکیه شده است .

1-    آزمایش مردم چنانکه میدانیم یکی از سنتهای ثابت الهی آزمایش بندگان و انتخاب صالحان و گزینش پاکان است .( احسب الناس ان يترکوا ان یقولوا امنا و هم لایفتنون .عنکبوت آیه 2)

  صحنه زندگی صحنه آزمایش است تا بندگان از این راه در پرتو ایمان و صبرو تسليم خویش در پیروی از اوامر خداوند تربیت یافته و به کمال برسند. در غيبت آن حضرت مردم آزمایش میشوند. گروهی که ایمان استواری ندارند باطنشان ظاهر می شود و دستخوش شک و تردید می شود و کسانی که ایمان در اعماق قلبشان ریشه دوانده است به سبب انتظار ظهور آن حضرت و ایستادگی در برابر شدائد، پخته تر و شایسته تر می گردند و از اجر و پاداش الهی بي بهره می شوند. لذا امام موسی ابن جعفر (ع) فرمودند (هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد مواظب دین خود باشید مبادا کسی شما را از دین خارج کند. او ناگزیر غیبتی خواهد داشت بطوریکه گروهی از مؤمنان از عقیده خویش بر میگردند. خداوند بوسیله غیبت بندگان خویش را آزمایش میکند). از سخنان پیشوایان اسلام بر می آید که آزمایش بوسیله غیبت آن حضرت از سخت ترین آزمایشهاست و این سختی از دو جهت است .

 الف- برخی از جهت اصل غيبت که طولانی میشود، برخی از اصل تولد آن حضرت، برخی دیگر نیز در دوام عمر آن حضرت شک میکنند و جزء افراد آزموده و مخلص و دارای شناخت عمیق،کسی بر ایمان و عقیده به امامت آن حضرت باقی نمی ماند. پیامبر اکرم ضمن حدیثی می فرمایند مهدی از دید شیعیان و پیروان غایب می شود و جز کسانی که خداوند دلهای آنان را جهت ایمان شایسته قرار داده در اعتقاد به او استوار نمی ماند .

ب- از جهت سختی ها و فشار ها و پیشامد های ناگوار که در دوران غیبت رخ می دهد و مردم را دگرگون می سازد بطوریکه حفظ ایمان و استقامت در دین کاری سخت و دشوار می گردد و ایمان مردم در معرض مخاطرات شدید قرار می گیرد. به یکی دیگر از اسرار غیبت حفظ جان امام است . خداوند بوسیله غیبت جان امام دوازدهم را از قتل حفظ کرده است زیرا اگر آن حضرت از همان آغاز زندگی در میان مردم ظاهر می شد او را میکشتند همانطور که امامان را شهید نمودند- بر این اساس اگر پیش از موعد مناسب نیز ظاهر شوند باز جان امام به خطر می افتد.

  زراره یکی از یاران امام صادق(ع) میگوید امام فرمودند : امام منتظر پیش از قیام خویش مدتی از چشمها غایب خواهد شد . عرض کردم چرا؟ فرمود بر جان خویش بیمناک خواهد شد.

3- آزادی از بیعت با طاغوتهاي زمان پیشوای دوازدهم هیچ رژیمی را حتی از روی تقیه به رسمیت نشناخته و نمی شناسد. او مامور به تقیه از هیچ حاکم و سلطانی نیست بنابراین جای هیچ عهد و میثاق و بیعت با کسی در امامت و ملاحظه نسبت به دیگران باقی نمی ماند .

حسن ابن فضال میگوید : امام هشتم فرمودند (گویی شیعیاني را میبینم تا هنگام مرگ سومین فرزندم (امام حسن عسکری) در جستجوی امام خود همه جا را میگردند اما او را نمی یابند . عرض کردم چرا غایب میشود ؟ امام فرمودند برای اینکه تا وقتی با شمشیر قیام میکند بیعت کسی بر گردن وی نباشد. در اینجا لازم به ذکر است که در غیبت صغری حدود 69 سال ارتباط شیعیان با امام به كلي قطع نبود و آنان به گونه ای خاص و محدود با امام ارتباط داشته که عمدتا توسط نواب خواص آن حضرت صورت می گرفت که این دوران را (غیبت صغری) میتوان آماده سازی شیعیان برای غیبت کبری نامگذاری کرد و در دوران غیبت کبری باز این ارتباط وجود دارد اما به نحو دیگری و مسلمانان موظف شدند در امور دين به نایبان آن حضرت همین فقهای واجد شرایط و آشنایان به احکام اسلام رجوع کنند .

  خود حضرت می فرمایند: اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا (احادیثنا) فانهم حجتي علیکم و انا حجته الله علیکم، ترجمه:جهت حل مشکلات در حوادث امور سیاسی،نظامی عبادی، اقتصادی و فرهنگی ... به راویان حدیث و فقهاء مراجعه کنید که آنها در زمان غیبت حجت من بر شما هستند و من حجت خداوند بر آنها می باشم.) که در حدیث دیگری خصوصیات و شرایط آن فقهاء بیان شده است که الان مجال ذکر نیست و در ضمن اگر غیبت کبری یکباره و ناگهان رخ میداد ممکن بود موجب انحراف افکار شود و ذهن انسان آماده پذیرش آن نباشد که امامان معصوم (ع) زمینه سازیهایی را برای غیبت آن حضرت داشته است.

   در مورد آن حضرت و موضوع مهدویت و معنای واقعی انتظار علائم ظهور بحثهای طولانی است که شما عزیزان را ارجاع می دهیم به کتابهای مفید ازجمله کتاب معتبر مقدس منتهی الامال از مرحوم ثقه المحدثين شیخ عباس قمی .

  و اما با چند حدیث بحث خود را تمام می نماییم .

 

 

قال الامام المهدی صاحب العصر و الزمان (عج):

1-   من آخرین وصي پیغمبر خدا هستم بوسیله من بلاها و فتنه ها از آشنایانم و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد .

2-   کسی با ما در رابطه با مقام ولایت و امامت مشاجره و منازعه نمی کند مگر آنکه ستمگرو معصیت کار باشد. همین کس مدعی ولایت و خلافت نمي شود مگر کسی که منکر وكافر باشد.

3-    از خدا بترسید و تسلیم ما باشید و امور خود را به ما واگذار کنید چون وظیفه ما است که شما را بی نیاز و سیراب نماییم .

4-   ما بر تمامی احوال و اخبارش آگاه و آشناییم و چیزی از شما نزد ما پنهان نیست .

 

 

صبحدم پیک مسیحا دم جانان آمد                                 گفت برخيز که آرام دم و جان آمد

این نسیم ملکوتی ز کدامین چمن است                           که چو انفاس سحر غالیه افشان آمد

میکند مرغ سحر زمزمه بر شاخه گل                                که ز نرجس ثمري پاک به دوران آمد

سحر از پرده نشینان حریم ملکوت                                    نغمه برخاست که آن خسرو خوبان آمد

خفتگان را رسد این طرفه بشارت و سروش                      که سحرگاه شب نیمه شعبان آمد

چهره، اي زهره بپوشان که ز بام ملکوت                           زهره فاطمه با چهره تابان آمد