رئیس اداره ورزش و امور جوانان مهریز: دوچرخه سواری یزد، چند قدم تا جهانی شدن/ ورزشی که خوش درخشید

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، یزد که از دیرباز به شهر دوچرخه ها شهرت داشت،‌ با ورود انواع خودروها، رفته رفته شهرت خود را از دست داد اما ورزشکاران این رشته اجازه ندادند ورزش اصیل این دیار از خاطره ها محو شود و با پیگیری حرفه ای آن اکنون دوچرخه سواری یزد را به چند قدمی جهانی شدن رسانده اند.
 دوچرخه از ابزاری است که گرچه این روزها یکی از ابزار ورزش حرفه ای به شمار می رود اما بیشتر قهرمانان این رشته در یزد از زمانی که دست چپ و راست خود را شناختند، این وسیله را در خانه های خود دیدند.
وسیله ای که در روزگاران نه چندان دور کار تاکسی و آژانس و اتوبوس و موتورسیلکت های امروز را انجام می داد و در بین کودکان نیز محبوبیت خاصی داشت.
شهر دوچرخه ها گرچه سالهاست دیگر این عنوان اصیل را همراه خود نمی کشد اما اصالت آن هرگز فراموش نشده و ورزشکاران این دیار به ویژه در شهرهای یزد و مهریز، دوچرخه سواری را در قالب ورزش، آن هم ورزش حرفه ای دنبال کردند.
رئیس اداره ورزش و امور جوانان مهریز و دبیر هیئت دوچرخه سواری استان یزد در این زمینه اظهار داشت: هیئت دوچرخه‌ سواری طی سال‌ های اخیر پله‌ه ای پیروزی را به ترتیب طی کرده و پیشرفت این هیئت، پیشرفتی صعودی است.
داوود فتح آبادی با اشاره به موفقیت‌ های به دست آمده توسط دوچرخه‌ سواران یزدی اظهار داشت: هیئت دوچرخه‌ سواری استان یزد در یک سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ دوچرخه‌سواری یزد، میزبانی لیگ برتر دوچرخه‌ سواری کوهستان کشور، میزبانی مسابقات لیگ‌های برتر بزرگسالان و جوانان دوچرخه‌ سواری کشور در بخش جاده و انتخابی المپیک 2012 لندن و میزبانی اردوی تیم ملی دوچرخه‌ سواری کشور را در مهریز به مدت 10 روز را برعهده گرفت و از عهده این میزبانی به شایستگی برآمد.
وی همچنین از کسب تنها مدال طلای کاروان دوچرخه‌سواری ایران در مسابقات آسیایی تایلند توسط ابوالفضل زارع‌ زاده، دوچرخه‌ سوار یزدی و کسب دو مدال برنز از مسابقات آسیایی مالزی توسط حمید بیک و ابوالفضل زارع‌زاده، دوچرخه سواران یزدی تیم ملی در یک‌ سال گذشته خبر داد.
فتح آبادی ادامه داد: ثبت تیم دوچرخه‌سواری پیشگامان کویر یزد به عنوان تنها تیم حرفه‌ای پیست ایران در فدراسیون جهانی برای نخستین بار در تاریخ دوچرخه‌سواری ایران و دعوت از این تیم برای شرکت در چهار دوره مسابقات جام جهانی پیست در سال 2012 و دو دوره مسابقات بین‌المللی جاده که برای نخستین بار از یک تیم ایرانی دعوت می‌شد، همچنین دعوت از شش دوچرخه‌ سوار جوان یزدی به آخرین مرحله اردوی تیم ملی از مجموع 14 نفر دعوت شده به این اردو، از دیگر فعالیت‌های یک‌ساله هیئت دوچرخه‌سواری استان یزد به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه لیگ برتر دوچرخه‌سواری ایران از لیگ‌های قدرتمند آسیا به شمار می‌رود، از دیگر افتخارات هیئت دوچرخه‌سواری استان یزد به کسب مقام اول تیم پیشگامان کویر یزد در نخستین مرحله لیگ برتر کشور و بالاتر از تیم‌های صاحب نامی چون دانشگاه آزاد و پتروشیمی تبریز که در رده تیم‌های اول و دوم آسیا هستند همچنین کسب عنوان سومی این تیم در لیگ برتر جاده کشور در حالی که سال گذشته در بین 10 تیم نیز قرار نداشت، اشاره کرد.
دبیر هیئت دوچرخه‌ سواری استان یزد اضافه کرد: تیم کاشی پرسپولیس نماینده یزد در لیگ برتر جوانان کشور نیز در هر دو بخش جاده و پیست با اختلاف زیادی از رقبای قدرتمندی مانند پتروشیمی تبریز به عنوان قهرمانی دست یافت و این تیم در مسابقات بین‌المللی مازندران با برتری مقابل تیم‌های ترکیه، الجزایر و مالزی و ... نائب قهرمان شد و در لیگ جوانان کشور در سال 1390 نیز در جایگاه دوم قرار گرفت.
وی یادآور شد: هم‌ اکنون دوچرخه‌ سواری استان یزد در لیگ‌های برتر بزرگسالان، جوانان و کوهستان، پنج نماینده دارد که تقریباً تماماً از ورزشکاران بومی استان یزد تشکیل شده‌ اند.
فتح‌ آبادی همچنین با اشاره به کسب 34 مدال رنگارنگ از مسابقات مختلف کشوری در سال گذشته افزود: کسب مقام سومی تیم دوچرخه‌سواری جوانان استان یزد در مسابقات قهرمانی کشور در سال 1390، نائب قهرمانی تیم نوجوانان استان در مسابقات قهرمانی کشور در سال 1390 و کسب مدال برنز مسابقات بین‌المللی میلاد دو نور توسط سید معزالدین سیدرضایی از جمله این افتخارات بوده است.
وی با اشاره اعزام‌های متعدد تیم‌های دوچرخه‌ سواری استان یزد به مسابقات مختلف کشوری خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در طول تاریخ دوچرخه‌سواری استان یزد، تیم استان در سال گذشته به مسابقات تریال و بی ام ایکس(BMX) اعزام شد.
دبیر هیئت دوچرخه‌ سواری استان یزد همچنین عنوان کرد: با حمایت رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان یزد، منظم‌ترین لیگ دوچرخه سواری استانی ایران با عنوان جام پیشگامان کویر در دو مرحله و در سطح لیگ‌های برتر ایران، با حضور بیش از 50 دوچرخه‌سوار برتر استان یزد برگزار و به برترین‌ها جوایز نقدی ارزنده اهدا شد.
وی از ارتقاء کمی تعداد ورزشکاران این رشته در یک‌سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: در حالی که در نخستین مسابقه هیئت جدید تنها 15 دوچرخه‌سوار حضور داشتند، در مدت کوتاهی و با برگزاری دومین مسابقه استانی شاهد حضور بیش از 60 دوچرخه‌سوار بودیم و به اذعان بسیاری از دوچرخه‌سواران ایران، هیئت دوچرخه‌سواری استان یزد از موفق‌ترین هیئت‌های استانی کشور بوده است.
فتح آبادی همچنین یادآور شد: هیئت دوچرخه‌سواری استان یزد در دو سال گذشته هر صبح پنج‌شنبه اقدام به برگزاری همایش‌ های همگانی دوچرخه ‌سواری با میانگین 200 دوچرخه‌سوار در شهر یزد با همکاری برنامه رادیویی نسیم صبح کرده است.
به امید روزی که در سایه این قهرمانی ها یزد دوباره به شهر دو چرخه ها تبدیل شود، شهری که امروز به کابوس موتورسیکلت ها تبدیل شده است.