مدیر آموزش و پرورش مهریزدر این همایش طی سخنانی با گرامیداشت هفته بزرگداشت مقام معلم و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) ٰ شهیدان فرهنگی و بالاخص شهید والامقام مرتضی مطهری (ره) به نقش فرهنگیان در زویای مختلف جامعه اسلامی اشاره کرد.

سید علی کار آموز افزود: معلمان رسالت بس خطیر و سنگینی در دنیای کنونی در عرصه تعلیم و تربیت بر عهده دارند و باید با قوت برای راهنمایی و هدایت آینده سازان میهن اسلامی تلاش کنند.

وی از فعالیت های صورت گرفته توسط فعالان این عرصه در بخش های مختلف قدردانی کرد و همچنین از انجام برنامه های مختلف در طول سال خبر داد که هم به بعد تربیتی و اخلاقی دانش آموزان می پردازد و هم به بعد علمی و آموزشی آنها عنایت دارد.

فرماندار مهریز نيز در اين مراسم اظهار داشت: مقام معلمان بسيار بالا و حائز اهميت است و بزرگان دين ما نيز بر اين مسئله تاكيد داشته ‌اند.

سید محمد رستگاری افزود: مقام معلمین، مقامی بسی بلند است چرا که این شغل انبیاست به همین جهت به پاس احترام به معلمانی که با کلام خود، جان ها را جلا می دهند، ادای احترام      می کنیم.

وی افزود: پیشرفت های جامعه در عرصه های علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مرهون تلاش های معلمان است چون معلم انسان ساز و در عرصه تعلیم و تربیت نقش بزرگی را برای تربیت نسلی فرهیخته بر عهده دارد.

در ادامه معاون اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: عرصه تعلیم و تربیت از مهمترین بخش های فرهنگی و اجتماعی است و فرهنگیان رسالت مهمی در تربیت جوانان و هدایت و راهنمایی درست آنها بر عهده دارند..

محمود زارع افزود: برای مقابله با برنامه های فرهنگی دشمنان باید نسل جوان را بر اساس سفارشات مکتب و آموزه های دینی تربیت کرد و که قطعا این عمل مقدسی اجری بزرگ و ارزشمند به همراه دارد. .

امام جمعه موقت و مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه شهرستان مهریز نیز در این  مراسم  یاد و خاطره شهدای فرهنگی و بخصوص شهید مرتضی مطهری (ره) را گرامی داشت و به تفصیل در خصوص اهمیت علم و دانش در اسلام و نقش معلمان در جامعه به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین " عباس پورصادقی " با بیان اینکه شهید مطهری (ره) نقش بی بدیلی در تاریخ انقلاب مقدس اسلامی داشته است از فرهنگیان خواست تا بیش از گذشه در راستای شناخت سیره او و گام نهادن در اهداف این بزرگوار تلاش کنند .

امام جمعه موقت شهرستان مهریز در ادامه اظهار داشت: وظیفه فرهنگیان در جامعه اسلامی در تربیت صحیح نسل جوان و تحقق اهداف و آرمان های والای انقلاب اسلامی و شهیدان بسیار حائز اهمیت است و باید از فرصت تعلیم و تربیت برای اجرایی شدن اهداف نظام اسلامی بکوشند .

تجلیل از مادر شهید محمد دهقان منگابادی شهید شاخص فرهنگی در سال 1393، پخش کلیپ هایی از سخنان مقام معظم رهبری، شهدای فرهنگی و فرهنگیان فقید، تجلیل از دو تن از پیشکسوتان فرهنگی از مهم ترین برنامه های اجراء شده در این مراسم بود.

در این آیین پس از اجرای برنامه های فرهنگی و هنری از سیزده معلم نمونه مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان مهریز با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.