در اتفاقی کم نظیر؛ جاری شدن آب چشمه غربالبیز مهریز بیشتر از 4 روز دوام نداشت

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، بخشدار مرکزی مهریز در گفتگو با خبرنگار پرتال فرمانداری مهریز گفت:  در اتفاقی کم نظیر؛ جاری شدن آب چشمه غربالبیز مهریز بیشتر از 4 روز دوام نداشت و  دوباره خشک شد.
حسن ملک پور گفت: چشمه غربالبيز مهريز كه نزديك به هشت ماه از خشكیدن آن می گذشت اوایل همین هفته با جوشش آب از حفره‌ها و لا بلاي سنگها جاني دوباره گرفت که متاسفانه این جریان آب بیشتر از 4 روز دوام نداشت.
کارشناسان منابع طبیعی علت خشکیدن چشمه غربالبیز پس از 4 روز جاری شدن را بارش بارانهای پی در پی در دل کوه غربالبیز و منابع این چشمه عنوان کردند.
چشمه غربالبیز همچون نگینی فیروزه ای بر انگشتری کویر جا خوش کرده است و حواشی تاریخی این چشمه بر جذابیت آن افزوده است.
غربالبیز چشمه ای تاریخی و بسیار کهن در اطراف مهریز است. این چشمه با مرکز شهرستان مهریز 10 کیلومتر و با مرکز استان یزد 40 کیلومتر فاصله دارد و در روستای مزوار واقع شده است.
این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوههای منطقه جاری می شود و در این فرو رفتگی می ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می شود.
در اطراف این چشمه آثاری به دست آمده که قدمت این منطقه را بیان می کند و از گذشته های دور و از دوران ساسانی حکایت دارد.
از جمله این آثار می توان به گودی هاون شکل در بالای چشمه که با دست کنده شده و سه برج مثلث شکل در کوه بالای چشمه با قدمت بیش از چهار هزار سال و قبرهایی که از آن ظروف سنگی و اشیاء و نشانه‌ هایی از عصر ناهید پرستی و هزاران یادگار بزرگ زمانهای بسیار دور بیرون آمده و حکایت از تاریخ کهن این ناحیه دارد.
چشمه غربالبیز از گذشته های دور دستخوش تغییرات بسیاری در محوطه خود شده است اما طی چند سال گذشته محوطه سازی زیبایی در اطراف آن شکل گرفته است.
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایقها بر روی آب روان و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.