در آینده‌ای نزدیک؛ کمپوست مهریز راه‌اندازی می‌شود

حسین دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مهریز از موافقت فرماندار مهریز و دیگر اعضای کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری شهرستان با احداث واحد تولید کمپوست در مهریز خبر داد.
وی افزود: یکی از نخبگان بخش صنعت استان یزد در این جلسه درخواست احداث این واحد را دادند که پس از بررسی‌های لازم توسط کارشناسان حاضر در جلسه با این طرح موافقت شد و مقرر شد مکان‌یابی احداث این واحد با بررسی‌های لازم و با تایید محیط زیست صورت گیرد.
دشتی خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی قابلیت آن را دارد که 80 تا 90 درصد از زباله‌های شهرستان مهریز را به عالی‌ترین و طبیعی‌ترین کود گیاهی تبدیل کند تا از این طریق مافات اراضی کشاورزی نیز جبران شود.
وی یادآور شد: زباله‌های ورودی این کارخانه پس از طی مراحل تفکیک به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند که در گروه اول پسماندهای خشک قابل بازیافت از پسماندهای تر آلی جدا شده و به کارخانه مربوطه سپرده می‌شود.
دشتی ادامه داد: در دسته دوم نیز پسماندهای تر در کارخانه تبدیل به کود کمپوست می‌شود و در دسته سوم پسماندهای غیر آلی که قابل بازیافت نیستند، از کارخانه خارج و در محل مناسبی دفن می‌شوند.
وی افزود: زباله با یک برنامه‌ریزی و تدبیر در یک چرخه تولید دوباره به فروش می‌رسد.
دشتی ادامه داد: ورمی کمپوست نوعی کود غنی شده و طبیعی از تبدیل پسماندهای گیاهی و تجزیه شونده‌هاست که با استفاده از نوعی کرم زنده به قابلیت تولید می‌رسد.
وی عنوان کرد: برای نگهداری از گیاهان در هر حالت و محلی مانند گلخانه‌ها، باغ‌ها و مزارع موادعالی مورد نیاز است که ورمی کمپوست که حاصل یک فعالیت بیولوژیک یک نوع کرم خاکی‌ است، مواد آلی موجود در طبیعت را به کود آلی مغذی تبدیل و این نیاز را تامین می‌کند.
دشتی موارد مصرف کمپسوت را در نهالستان‌ها، درختچه‌های تزیینی، انواع گل‌ها، گیاهان گلدانی، سبزی، صیفی، درختان مثمر و غیرمثمر،چمن‌کاری، گل‌کاری، جنگل‌کاری، پرورش قارچ، کشت کیوی و مانند آن عنوان کرد.

خبرگزاری فارس