دخیل عباس زارعزاده با مدیر کل میراث فرهنگی یزد دیدار کرد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز،  نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد دیدار کرد
حجت‌الاسلام دخیل‌عباس زارع‌زاده در این دیدار با تأکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی و حفظ و حراست از صنایع دستی و میراث فرهنگی یزد اظهار داشت: سالیان گذشته وقتی از بازارهای یزد عبور می‌کردیم صدای مسگرها در بازار طنین‌انداز بود اما اکنون دیگر خبری از این میراث‌های قدیمی و گذشتگان ما نیست و این باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد که برگزاری دوره‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و رسانه‌ای می‌تواند نقشی اساسی در این موضوع ایفا کنند.
وی بر حفظ و مرمت روستای تاریخی و گردشگری سریزد تاکید کرد و گفت: در ابتدای شکل‌گیری شهرستان مهریز، روستای سریزد با 8هزار نفر جمعیت شانه بر شانه جمعیت مهریز می‌زد اما هم‌اکنون جمعیت آن به 500 نفر هم نمی‌رسد و خالی از سکنه شده است.
وی افزود: در مورد حفظ، نگهداری و معرفی روستای تاریخی سریزد همچنین تبدیل این روستا به مجموعه‌ای فرهنگی، آموزشی، علمی و گردشگری تاکنون 15 سرمایه‌گذار سریزدی را شناسایی کردیم که نیازمند حمایت میراث فرهنگی و گردشگری هستیم.
زارع‌زاده همچنین بر مرمت و احیای قلعه تاریخی روستای مبارکه مروست تاکید کرد و گفت: این قلعه که نمونه‌ای کوچک از ارگ بم به شمار می‌رود، نیازمند احیا و مرمتی اساسی است.
بهرام رضایی  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز با اشاره به وجه تمایز شهرستان‌های مهریز و تفت اظهار داشت: این دو شهرستان از لحاظ طبیعی بودن و معماری آن در کنار باغات در میان دیگر شهرستان‌های استان بی‌نظیر هستند اما متاسفانه تاکنون مجموعه‌ای به نام موزه باغ در این دو شهرستان احداث نشده که این امر در دست پیگیری است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 110 رشته صنایع دستی در استان یزد وجود دارد تصریح کرد: در زمینه صنایع دستی و تبدیل آن به مشاغل خانگی، امسال 2هزار و 20 نفر از کسانی که مستحق مشاغل خانگی هستند، در کل استان یزد شناسایی شدند که تسهیلاتی بین سه تا 5 میلیون تومان به آنها اعطا خواهد شد.
ی همچنین از کسب مجوز ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان بهاباد خبر داد و گفت: با کسب این مجوز در سال‌های آینده شاهد فعالیت هر چه بیشتر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این شهرستان خواهیم بود که به تازگی نیز 70 میلیون تومان برای احیا و مرمت مسجد جامع و آب انبار آن اختصاص دادیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد همچنین افزود: در شهرستان بهاباد مکانی برای اقامت گردشگران وجود ندارد که تصمیم داریم یکی از خانه باغ‌های این شهرستان را به مکانی اقامتی تبدیل و مجهز کنیم.
 وی در مورد باغ شجاع لشکر مهریز گفت: 32 میلیون تومان همان ابتدا برای طراحی فضای فرهنگی باغ شجاع لشکر مهریز هزینه شده که 280 میلیون تومان دیگر نیز برای مرمت و احیای این اثر تاریخی هزینه خواهیم کرد.
رضایی افزود: این مجموعه تاریخی قرار است به مجموعه‌ای فرهنگی و منحصربه‌فرد در زمینه صنایع دستی و آموزش آن تبدیل شود.
وی همچنین از آمادگی میراث فرهنگی برای واگذاری باغ شجاع لشکر به یک تعاونی و یا بخش خصوصی خبر داد
مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه موزه مردم شناسی مهریز در آینده‌ای نزدیک به باغ پهلوان‌پور انتقال پیدا می‌کند، از بلیطی شدن بازدید از این باغ خبر داد و گفت: مجوز فروش بلیط با بهای 500 تومان برای بازدید از این باغ گرفته شده است که احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.