تلاش قابل تحسین یزدی ها برای استفاده بهینه از حداقل امکانات برای به دست‌آوردن بهترین نتایج/ از سازه های خشت و گلین تا حفر قنات در دل زمین؛ از مصادیق عینی و خارجی روحیه بهره ورانه یزدی ها/ تدوین برنامه ارتقاء بهره‌وری و حمایت از توسعه مدل «ارزیابی بلوغ نظام مدیریت بهره وری در سازمان های ایرانی» توسط استان/ تلاش برای تحقق سهم 40 درصدی بهره وری در برنامه رشد اقتصادی استان

استاندار یزد در آئین افتتاحیه دوازدهمین دوره کنفرانس ملی بهره وری گفت: یزد، مهد پرورش عالمان دینی، ادبای بزرگ، معماران بزرگ؛ پدر معماری سنتی ایران و انسان های فرهیخته پرشماری که در این دیار زیسته‌اند، به یک معنا، نمادی از  یک استان بهره‌ور و خلاق است.
 
استاندار یزد خاطرنشان کرد: گواه صدق این ادعا، تلاش قابل تحسین مردم این استان برای استفاده بهینه از حداقل امکانات برای به دست‌آوردن بهترین نتایج است.
 
دکتر فاطمی افزود: بادگیرهای ساخته شده از خشت و گل، طاق‌های ضربی و دُوریِ شکل گرفته با کمترین امکانات و قنات‌های حفر شده در دل زمین، برای تاب آوری در برابر طبیعت خشک و گرمای خشن، مصداق عینی و خارجی روحیه‌بهرورانه یزدی‌هاست.  
 
وی با بیان اینکه امروز نیز یزد به عنوان استان هدف برنامه‌ریزی در ارتقاء بهره‌وری دو اقدام مهم را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: نخست: تدوین برنامه ارتقاء بهره‌وری استان؛ با عنوان یزدِ بهره‌ور، ذیل سند تحولی استان؛ یزدِ نوین، است .
 
استاندار یزد ادامه داد: در این سند با توجه به مزیت‌های استان در صنایع فولاد، کاشی و سرامیک و نساجی، معدن و گردشگری به دنبال دستیابی به چشم انداز 10 ساله ای  است تا استان یزد در سال 1411 به عنوان «استان بدون اتلاف و پایتخت بهره‌وری ایران» شناخته شود.
 
دکتر فاطمی رویکرد دوم فعالیت های یزد به عنوان استان هدف برنامه‌ریزی در ارتقاء بهره‌وری را حمایت از توسعه مدل «ارزیابی بلوغ نظام مدیریت بهره وری در سازمان های ایرانی» عنوان کرد.
 
استاندار یزد بیان کرد: در این خصوص، طبق مصوبه کارگروه بهره وری استان  بخشی از اعتبار پژوهشی استان در سال 1401 به توسعه این مدل که می تواند سطح بلوغ سازمان های خصوصی و دولتی را در امر مدیریت بهره وری ارزیابی کند و برای بهره‌ور‌تر شدنشان برنامه‌ریزی نماید.
 
دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: مدل مذکور در گام اول به ارزیابی سطح بلوغ مدیریت بهره‌وری در 5 سازمان دولتی و 5 سازمان خصوصی خواهد پرداخت که امید است این دو اقدام بتواند به الگویی برای تعمیم به سایر استان‌ها بدل گردد.
 
وی با بیان اینکه در برنامه رشد اقتصادی استان سهم 40 درصدی بهره وری از رشد اقتصادی دیده شده است، افزود: با تحقق این هدف، ان شاء الله یزد در این زمینه نیز الگویی برای سایر استان ها خواهد شد.
 
استاندار یزد اضافه کرد: هوشمندسازی در معادن کشور با پیشتازی مجتمع معدنی چادرملو و در بخش عملیات استخراج معدن از سال 1394 آغاز شده است و بخش های مختلف در سال های اخیر در این مجتمع توسعه داده شده است .
 
دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، هوشمندسازی در بخش های مختلف عملیات معدنکاری اثرات قابل توجهی در زمینه بهبود بهره وری داشته است که می توان به بخش های سرمایه گذاری، نیروی انسانی، انرژی، تولید، عملیات، محیط زیست و ایمنی اشاره کرد.