برگزاري جشنواره گل محمدی در تنگچنار مهریز

نخستین جشنواره گل سرخ محمدی با حضور جمعی از مردم در روستای کریم آباد کنج کوه از توابع دهستان تنگچنار در بخش مرکزی مهریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري مهريز ، نخستین جشنواره گل سرخ محمدی با حضور جمعی از مردم در روستای کریم آباد کنج کوه از توابع دهستان تنگچنار در بخش مرکزی مهریز برگزار شد.

این جشنوار به همت شورای اسلامی محل با مشارکت مردم در راستای شناسایی تولیدکنندگان گل محمدی، ایجاد انگیزه و تشویق برای گسترش سطح آن و هدفمند کردن کشت و فرآوری محصول انجام شد.

شرکت کنندکان در جشنواره طی مراسمی بعد از چیدن گل از سطح باغات و حاشیه مزارع نسبت به انتقال آن به کارگاه گلابگیری و استحصال گلاب به شیوه ستنی با همکاری هم اقدام کردند.

مهریز به خاطر شرایط آب و هوایی در پرورش انواع گل، تهیه گلاب و دیگر عرق های گیاهی سابقه طولانی دارد و برداشت گل محمدی در شهرستان همه ساله از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

روستاهای ییلاقی مهریز به خصوص در دهستان میانکوه و تنگچنار و منشاد از مناطق مهم برداشت گل محمدی و تولید گلاب و انواع عرق های گیاهی استان یزد است.

کاشت گل محمدی در ایران قدمتی هفت هزار ساله دارد و مراسم گلابگیری در مهریز آیینی هزار ساله است که در طول زمان تغییراتی بسیار جزیی داشته است.

روستای کریم آباد با ۲۰۰ نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد.