برای نخستین بار در استان یزد انجام شد؛ کشف و رهاسازی گربه پالاس در شهرستان مهریز

به گزارش روابط عمومي فرمانداري مهريز؛ رئیس محیط زیست مهریز از کشف و رهاسازی گربه پالاس در این شهرستان برای نخستین بار در استان یزد خبر داد.
محمدرضا محمودی  اظهار داشت: گربه پالاس از راسته گوشتخواران و خانواده گربه‌سانان کم‌یاب است که چندی پیش توسط اهالی شهرستان مهریز زنده‌گیری و پس از تحویل به محیط زیست این شهرستان پس از بررسی و تحقیقات لازم در مورد این‌ گونه کم‌یاب از گربه‌سانان و زیستگاه آن، امروز در منطقه خوشآب مهدی‌آباد بهادران رهاسازی شد.
وی با بیان اینکه حضور این گونه از گربه‌سانان در شهرستان مهریز و استان یزد جای بسی تعجب و شگفتی دارد، تصریح کرد: با کشف و رهاسازی این گربه پالاس در شهرستان مهریز، آمار گربه‌سانان موجود در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران به شش گونه پلنگ، یوزپلنگ، گربه وحشی، کاراکال، گربه جنگی و پالاس رسید که این خود اهمیت و پتانسیل بالای منطقه حفاظت شده کالمند بهادران و تنوع زیستی این منطقه را می‌رساند.
محمودی به بیان خصوصیات این حیوان کم‌یاب پرداخت و بیان کرد: گربه پالاس یک گربه‌سان وحشی کوچک بومی آسیای میانه است، این جانور تقریباً به اندازه یک گربه خانگی ولی سرپهن است، گوش‌های آن کوچک، گرد و فاصله زیاد از هم و تقریباً در دو طرف سر قرار دارند، دمی کلفت و بلند و موهای بدن آن به رنگ خاکستری متمایل به زرد اُخرایی است که نوک سفید موها آنها را به رنگ برفکی نقره‌ای در آورده است.
وی افزود: این گربه‌سان دارای حدود 50 تا 60 سانتی‌متر طول سر و تنه و 21 تا 30 سانتی‌متر دم و به طور متوسط 2.5 تا 4.5 کیلوگرم وزن است.
محمودی خاطرنشان کرد: چشمان گرد این جانور برجسته‌ترین ویژگی‌ آن است و در استپ‌های مرتفع با پوشش گیاهی نسبتاً متراکم زیست می‌کند.
پرهام دیباج از کارشناسان محیط زیست نیز در مورد دیگر ویژگی‌های این گربه بیان کرد: این حیوان شب‌گرد است ولی گاهی نیز در اوایل غروب و طول روز نیز فعال است و معمولاً در غارها، شکاف سنگ‌ها و سوراخ‌هایی که توسط سایر حیوانات حفر شده، ساکن می‌شود و از جوندگان، پیکاها و پرندگان تغذیه می‌کند.
دیباج یادآور شد: زیستگاه این گونه کم‌یاب با زیستگاه پیکای افغانی و یا اجتماعات بزرگ جوندگان هم‌پوشانی دارد و در برخی نقاط نیز از کبک چوکار تغذیه می‌کند.