با استقبال گرم مردم؛ ضرب و زنگ مرشدان زورخانه در مهریز طنین انداز شد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، همزمان با سالروز ولادت مولای متقیان حضرت علی(ع) مردم شهرستان مهریز استقبال گرمی از ورزش زورخانه ای در این شهرستان کردند.
رئیس هیئت ورزش های باستانی شهرستان مهریز با اشاره به پیشینه ورزش پهلوانی و زورخانه ای در شهرستان مهریز گفت: قدمت ورزش زورخانه ای در شهرستان مهریز به قبل از سال 1367 بر می گردد.
حسن علیخانی افزود: اولین زورخانه شهرستان مهریز با نام پهلوان تختی در سال 1367 افتتاح و هم اکنون میزبان 50 ورزشکار می باشد.
وی تصریح کرد: با استقبال گرم مردم متدین و انقلابی شهرستان مهریز از این ورزش مسئولین تصمیم بر احداث و افتتاح دومین سالن زورخانه ای در شهرستان مهریز با نام مبارک ولی عصر(عج) در سال 1370 نمودند که هم اکنون میزبان بیش از 100 نفر ورزشکار می باشد.

روابط عمومی فرمانداری مهریز: ورزش زورخانه ای دارای آداب و سنتي های خاصی است که با تاسي از مولای متقیان حضرت علی(ع) و دیگر پهلوانان و دلاوران، خلق و خوي مردانگي و مروت و جوان‌مردي را در ورزشکاران بر مي‌انگيزد و به آنان نيرو مي‌بخشد‌.
اين خصايل نيکو در قالب اشعار و داستان‌هايي به صورت آهنگين و به همراهي «ضرب زورخانه» که مهم‌ترين ساز اين نوع موسيقي است، براي تهييج ورزشکاران در هنگام ورزش از سوي «مرشد» خوانده مي‌شود.
ورزشکاران هماهنگ با موسيقي مرشد جست و خير مي‌کنند و مرشد زورخانه، حامل مهم‌ترين نقش در ورزش باستاني است، يک مرشد خوب، بايد نوازنده‌اي چيره‌دست، خواننده‌اي خوب و به‌طور کامل آشنا و مسلط به آداب و رسوم زورخانه باشد.
يک نوازنده و يا مرشد مسلط و توانا بايد خصوصياتي مانند هماهنگ كننده شعر و ريتم و هنر تلفيق شعر و موسيقي، تسلط به ريتم و قواعد آن، ايجاد دگرگوني آني در حركات و قدرت رهبري، استفاده از همه‌ي ميدان و قابليت‌هاي ضرب زورخانه را دارا باشد.
در گود زورخانه تنها ريتم است که عواطف گوناگون و انساني ورزشکاران را بازگو مي‌کند‌. پاي زدن و انواع حرکات زورخانه نظير شناي پيچ، گورگه گرفتن، سنگ و چرخ و ميل‌بازي و کباده کشيدن همه حکايت از سابقه‌ي ديرين اين ورزش با موسيقي و ضرب‌هاي متنوع آن دارد.