بازدید معاون توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي از انارستان مهریز و چند مجتمع تولیدی دیگر

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز به نقل از خبرگزاري فارس از يزد، مجيد خليلي خشنود ظهر امروز در بازديد از انارستان مهريز به عنوان بزرگ‌ترين انارستان خاورميانه از نزديك شاهد بحران خشكسالي در اين انارستان بود و قول پيگيري تامين آب اين واحد بزرگ را داد.
مديرعامل شركت كشت و صنعت نارمهريز (انارستان) در حاشيه اين بازديد با اشاره به زمان شكل‌گيري اين انارستان اظهار داشت: احداث اين باغ وسيع با نظارت مجتمع اقتصادي كميته امداد حضرت امام (ره) از سال 81 آغاز شد و در سال 85 به ثمردهي رسيد اما به دليل خشكسالي و كم‌آبي اكنون 315 هكتار از اين باغ در حال نابودي است.
هوشنگ پورانتظاري بيان داشت: تمام كارهاي عملياتي اين واحد توليدي مطابق با آخرين دستاوردهاي روز كشاورزي جهان و با استفاده از سيستم آبياري قطره‌اي انجام شده و براي بيش از 70 نفر از شهروندان مهريزي اشتغال ايجاد كرده است.
وي افزود: اين باغ در سال‌هاي اخير مقصد بازديد و تعريف و تمجيدهاي بسياري از مقامات استاني و كشوري بود اما اكنون به دليل خشكسالي‌هاي پياپي و كاهش آب قنات آن رو به نابودي است.
پورانتظاري خاطرنشان كرد: در شرايطي كه در بيشتر قريب به اتفاق خانه‌باغ‌هاي مهريز چاه‌هاي غيرمجاز حفر شده و بنا بر اعلام رسانه‌ها حدود 120 هزار حلقه چاه غيرمجاز وجود دارد و صدها ليتر آب نيز از طريق قنات‌هاي مختلف به دشت يزد ـ اردكان سرازير مي‌شود، روا نيست كه شاهد خشكيدن 200 هزار اصله درخت اين انارستان باشيم.
وي با انتقاد از مسئولان آب و فاضلاب استان يزد اظهار داشت: انگار تأمين نياز آبي انارستان مهريز براي عبور از بحران خشكسالي و رفع نياز حدود 25 ليتر آب در ثانيه از عهده هيچ‌كس بر نمي‌آيد و مسئولان استان يزد فرياد واعطشاي اين درختان را به نظاره نشسته‌اند و معلوم نيست آيندگان در مورد همت و پشتكار ما در نگهداري از اين ميراث ارزشمند چگونه قضاوت كنند.
معاون توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي و هيئت همراه همچنين از واحد توليدي الماس سبز نيز بازديد كردند كه در اين بازديد نيز مجيد خليلي خشنود قول پيگيري رفع مشكل نقدينگي اين واحد صنعتي را داد.
شركت الماس سبز مهريز با اشتغال‌زايي براي 600 زن و 60 مرد، روزانه 50 تن پسته فرآوري و به كشورهاي اروپايي صادر مي‌كند.
خليلي خشنود همچنين از مجتمع گلخانه‌اي مهريز نيز بازديد كرد.
اين مجتمع گلخانه‌اي از سال 84 آغاز به كرده و تاكنون كارهاي زيربنايي چون جاده‌سازي، برق‌رساني و ساخت استخر ذخيره آب آن با 580 ميليون تومان انجام شده و در دست تكميل است و تنها مشكل اين واحد درحال حاضر عدم گازرساني به اين مجتمع است.
در سفر معاون وزير جهاد كشاورزي به استان يزد و شهرستان مهريز، كارگاه چيپر چوب جهاد كشاورزي مهريز واقع در تنگ چنار نيز مورد بازديد قرار گرفت.
اين كارگاه ظرفيت خرد كردن سه تن چوب هرس شده از درختان را داراست.
خرد شده‌هاي چوب براي مصارف توليدات نئوپان، كمپوست و مواد آلي خاك يا در كف مرغداري‌ها و دامداري‌ها به علت جذب رطوبت استفاده مي‌‌شود.
مجيد خليلي خشنود همچنين از چاه بهشت ارنان نيز بازديد كرد و در جريان مشكلات كمبود اعتبار مجتمع گلخانه‌اي بهشت ارنان قرار گرفت.