بازدید مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان از قلعه علي رضا خاني شهرستان مهريز

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان،با همراهي فرماندار و بخشدار مرکزی مهریز از قلعه علی رضا خانی روستای گردکوه بازدید کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان،با همراهي  فرماندار و بخشدار مرکزی مهریز از قلعه علی رضا خانی روستای گردکوه  بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهريز " سید مصطفی فاطمی" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزدبا همراهي سيد محمد رستگاري فرماندار و مهدي دهقان زاده بخشدارمركزي مهريز  از قلعه تاریخي علي رضا خانی كردگوه مهريز بازديد و در جريان مراحل بازسازي و مرمت آن توسط بخش خصوصي قرار گرفتند. 
شهرستان مهريز600 اثر تاریخي دارد که تاکنون 100 اثر آن به ثبت ملي رسيده است و باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) ثبت است.  
قلعه علي رضا خان یکی از بناهاي تاريخي اين شهرستان است که متعلق به دوره قاجاريه مي باشدودر ساخت آن  از مصالحي چون گل و خشت خام استفاده‌ شده است .
این بنای تاریخي با مساحت کلي 950 متر دارای48 اتاق و یک قنات  در وسط قلعه جاری می باشد.
این قلعه  با پلان مستطیل  ودارای چهار برج و بصورت چهارگوشه ساخته شده است و ساکنان آن درقدیم  از  کشاورزان ودامپروران اطراف قلعه بوده اند.
در این بازدید، "سيد محمد رستگاري" فرماندار مهريز ضمن اشاره به پتانسیل بالای شهرستان در زمینه گردشگري تصريح کرد: ايام نوروزي فرصت بسيار خوبي براي معرفي اين پتانسيل ها به صورت گسترده به هموطنان است و با توجه به بالا رفتن حجم مسافرت هاي نوروزي و استقبال خوب مسافران از شهرستان مهريز، امسال با برنامه ریزی دستگاه های اجرايي لازم است شهرستان مهريزرا به مقصدي براي گردشگري تبديل کنيم. امسال نیز آثار تاریخي و شاخص شهرستان مهريز پذيراي گردشگران و بازديدکنندگان بسياري در ايام نوروز مي باشد.
 
"سید مصطفی فاطمی" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزددراین بازدیدبیان داشت: شهرستان مهريز با دارا بود بيش از 1۰۰ اثر تاريخي ثبت شده و قنات ،دو اثر ثبت جهاني ،مساجد تاريخي و اماكن مذهبي ؛آب انبار،قلعه ،رباط ،غار، چشمه ،باغ و ومناطق  بکر گردشگري و آب و هواي عالي، پتانسيل بالايي در امر گردشگري دارد و مي طلبد تا با همکاري و هماهنگي تمام دستگاه هاي اجرايي زمينه رونق صنعت گردشگري را در اين شهرستان فراهم نماييم.
شايان ذكر است شهرستان مهریز با وسعت 6717 کیلومتر مربع در جنوب و جنوب غربی استان یزد واقع گردیده است. این شهرستان دارای یک بخش مرکزی و پنج دهستان می باشد. تاریخ بنای مهریز و اطراف آن مربوط به پیش از اسلام است. بنای مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان نسبت داده اند. آب و هوای شهرستان معتدل و بیابانی بوده و از یک بخش مرکزی و پنج دهستان تشکیل شده است. این شهر به علت دارا بودن مواهب طبیعی و اماكن تاريخي  به «باغ شهرتاريخي استان یزد» ‌معروف شده و به ثبت رسيده است .