امام جمعه مهریز: غدیر ماهیت تشیع را رقم زد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز به نقل ازخبرگزاری فارس از مهریز، حجت‌الاسلام علی برهان در خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه مهریز با گرامیداشت هفته ولایت و عید غدیرخم اظهار داشت: عید سعید غدیرخم عید الله‌اکبر و بالاترین فراز تاریخ است که مرز تشیع علوی را در اسلام جدا می‌کند و به عبارتی دیگر غدیر است که ماهیت تشیع را می‌سازد.
وی افزود: پیامبر گرامی اسلام در روز غدیرخم طوری عمل کردند که این حادثه استثنایی برای همیشه در تاریخ بماند.
برهان ادامه داد: تجمع غدیر در بیرون از مکه و بیرون از مدینه اتفاق افتاد زیرا دشمنان می توانستند اعلام کنند که تجمع مردم در مکه برای طواف خانه خدا و در مدینه برای استقبال از پیامبر(ص) است، بنابراین این واقعه در مکانی بیرون از این دو شهر اتفاق افتاد.
وی افزود: پیامبر در وادی غدیر که آفتاب بر سر مردم می‌بارید، جهازها را منبر کرد و دست علی را گرفت و بالا برد که بگوید همین علی سرپرست و پیشوای مردم است.
امام جمعه مهریز تصریح کرد: مهم‌ترین پیام غدیر بر خلاف نظر علمای تسنن که می‌گوید ولایت اینجا یعنی محبت، این است که پیامبر مسئله ولی امر بودن امیرالمومنین(ع) را رسماً جا انداخت و از همه مردم خواست تا با ایشان بعیت کنند و دستور داد خیمه علی(ع) را روبه‌روی خیمه خود بنا کنند.
وی افزود: پیامبر(ص) حکومت اسلامی را خود در مدینه تاسیس کرد ولی ولایت امری رسول الله یک مقوله است و ولایت امری امام یا نائب امام مقوله‌ای دیگر.
برهان با اشاره به اینکه ولایت امری امام یا نائب امام در غدیرخم پایه‌گذاری شد، خاطرنشان کرد: امامت ما به عنوان یکی از اصول دین تشیع بر دو پایه استوار است؛ یکی عصمت و یکی علم لدنی.
وی عنوان کرد: امام با عصمت و علم لدنی لیاقت پیدا می‌کند و موظف می‌شود برای مدیریت جامعه و تشکیل حکومت و در عصر غیبت امام، علم لدنی جای خود را به اجتهاد و اعلمیت می‌دهد و عصمت نیز جای خود را به عدالتی پررنگ و شدید العداله می‌دهد و با این دو شرط که از جانب خدا تعیین می‌شود، مدیریت اجتماعی که در دنیاست، عملیاتی و اجرایی می‌شود.
وی ضمن تبریک ولادت دهمین پیشوای شیعیان حضرت امام هادی (ع) به بیان فضائل و مناقب آن امام همام پرداخت و گفت: امام هادی (ع)، نمونه انسان کامل و مجموعه سترگی از اخلاق اسلامی بود.
برهان افزود: پیشوایان معصوم (ع) در بالاترین درجه مقام شناخت حق تعالی قرار داشتند و همین درک و بینش عمیق، موجب ارتباط و انس همیشگی آنان با خداوند می‌شد.
وی ادامه داد: امام هادی (ع) همچون نیاکان پاکش، برتر از همگان بود و آن‌گونه که سزاوار مقامش بود، بیش از همه معاصران خود به عبادت و تهجد می‌پرداخت.
برهان با اشاره به اهمیت و نقش رسانه‌های گروهی در انعکاس مطالب تصریح کرد: انعکاس دقیق مطالب موجب جلب اعتماد بیشتر مردم به رسانه‌ها می‌شود.
برهان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید از برخی رسانه‌ها و سایت‌های استان یزد در مورد انتشار شایعاتی در مورد استعفای مدیر حوزه علمیه گفت: خدا را گواه می‌گیرم که مطالبی که در سایت‌ها و نشریات انتشار یافته، خلاف واقعیت است.
امام جمعه مهریز با بیان اینکه تمایلی برای مطرح کردن جزئیات این شایعه‌ها ندارم و بنای خود را حفظ اسرار حوزه می‌دانم، گفت: هر حقیقتی گفتنی نیست و باید اسرار حوزه حفظ شود.
برهان افزود: متاسفانه مدیر داخلی سابق حوزه علمیه مباحث حوزه را رسانه‌ای کرده و از خبرگزاری‌ها دعوت کرده و مسائل را ریز کرده و این کار درستی نیست، این رسانه‌ها نه دوست من هستند نه دوست مدیر حوزه.
وی افزود: اگر اختلافی جزئی پیش بیاید، دشمن اول کسی است که از آن بهره می‌گیرد و ما در این اختلاف چیزی نصیبمان نمی‌شود.
برهان در مورد استعفای مدیر سابق داخلی حوزه با اشاره به اینکه تودیع و معارفه در هر زمان و مکانی امری عادی و معمولی است، گفت: مرکز مدیریت حوزه علمیه استان هم می‌داند که من هیچ نقشی در تودیع فلاح نداشتم و در این امر اصلا پیشگام نبودم.
وی افزود: بر اثر عواملی که لازم نیست ذکر شود، مرکز مدیریت حوزه علمیه استان بر اساس رسیدگی‌ها به نتیجه رسیده که تودیع و معارفه در حوزه علمیه مهریز و جابجایی‌ها به نفع حوزه علمیه است و تودیع و معارفه‌ها زمینه‌های پیشرفت هر منطقه را فراهم می‌کند.
برهان تحصیلات خود در زمینه آشنایی با مکاتب و حکومت‌ها را بهترین توشه برای تغذیه خطبه‌های نمازجمعه دانست و گفت: معتقدم که این کار من بالاترین پتکی بود که بر سر مخالفان نظام می‌خورد به ویژه در دوران حکومت دوم خرداد‌ی‌ها.
برهان افزود: در استان یزد دشمنان کینه‌توزی از جمله اصلاح طلبان و جبهه‌های مشارکت و دوم خردادی‌ها پیدا کردم که کمر همت بسته بودند و اکنون نیز کمر همت بسته‌اند و هر چند مدت یک‌بار تصمیم می‌گیرند ضربه کاری رسانه‌ای به بنده وارد کنند.

خبرگزاری فارس