امام جمعه مهریز بر حل مشکلات معدن سرب و روی تاکید کرد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، حجت‌الاسلام و المسلمین علی برهان امام جمعه مهریز در حاشیه افتتاح پایگاه مقاومت بسیج کارگری شهید محمد منتظر قائم در معدن سرب و روی مهدی‌آباد بهادران اظهار داشت: این معدن شاهرگ اقتصادی مهریز است و لازم است مسئولان برای حل مشکلات این معدن تلاش کنند.
وی افزود: تمام مسئولان استان یزد از جمله حفاظت محیط زیست باید با ارائه جوابی مساعد برای جاده‌سازی و آسفالت راه ورودی این معدن، مسیر را برای اشتغال جوانان شهرستان مهریز باز کنند.
برهان گفت: 21 سال پیش جمعی از مهندسان و کارشناسان خارجی از کشورهای چین، ژاپن و چند کشور دیگر برای تحقیق به این معدن آمده بودند که در نشستی در منزل ما مهندسین و کارشناسان خارجی با تعریف و تمجید از این معدن، معدن سرب و روی مهدی آباد بهادران را از نخستین یا دومین معادن بزرگ خاورمیانه از نظر حجم مواد نام بردند.
وی با تاکید بر احداث کارخانه فرآوری در کنار این معدن اظهار امیدواری کرد: با حل مشکلات این معدن در آینده‌ای نزدیک و با احداث کارخانه فرآوری این معدن، درآمد عظیمی برای شهرستان حاصل شود و مژده‌ای بزرگ برای جوانان جویای کار در مهریز داشته‌ باشیم.
محمدجواد نصرتیان، مدیر معدن سرب و روی مهدی آباد بهادران مهریز با ارائه تاریخچه‌ای از این معدن اظهار داشت: نخستین فعالیت اکتشافی انجام گرفته در معدن مهدی آباد به سال 1329 باز می‌گردد که توسط شرکت پرژام انجام گرفته است.
وی افزود: نتیجه بررسی‌های ناشی از فعالیت‌های 10 ساله اکتشافی این شرکت، صادر کردن ماده معدنی استخراج شده پس از کلسینه شدن توسط کوره‌های دستی با عیار 50 درصد روی و پنج درصد سرب است.
نصرتیان ادامه داد: پس از انعقاد قرارداد با چند شرکت خارجی دیگر و توقف‌های چندین مرتبه‌ای این معدن، در آبان‌ماه سال 1384 وزارت صنایع و معادن پروانه بهره‌برداری معدن سرب، روی و باریت مهدی آباد را به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران صادر کرد.
وی یادآور شد: در سال 1385 تصمیم به آغاز عملیات باطله‌برداری و استخراج بخش اکسیده شرقی معدن گرفته شد و پس از برگزاری مناقصه بین پیمانکاران واجد شرایط، شرکت مبین برنده این مناقصه، از اردیبهشت سال 86 فعالیت خود را در معدن مهدی آباد آغاز کرد.
نصرتیان خاطرنشان کرد: طی فعالیت این شرکت از سال 86 به مدت سه سال بیش از 3میلیون و 700 هزار متر مکعب باطله‌برداری و بیش از 130 هزار تن ماده معدنی اکسیده کم عیار استخراج شد.
وی ادامه داد: از ابتدای شهریور 89 شرکت مبین پس از برنده شدن در مناقصه جدید، فعالیت خود در معدن مهدی آباد را ادامه داده است.
مدیر این معدن تصریح کرد: فعالیت جدید معدن در حال حاضر فقط در بخش کربناته پرعیار کالامین ادامه دارد و عمده فعالیت‌های انجام گرفته در بخش کالامین (تاکنون) نزدیک به 200 هزار متر مکعب باطله‌برداری به منظور جاده‌سازی و نیز استخراج بیش از 12هزار تن ماده معدنی کربناته سرب و روی از دپوهای باقیمانده و مدفون در زیر باطله‌های قدیمی مربوط به فعالیت‌های زیرزمینی گذشته در این بخش است.
وی افزود: از سال 1386 شرکت نوین معدن که از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید است در بخش غربی معدن و در تپه‌های باریتی، کار استخراج و فروش سنگ باریت را به عهده گرفته و در حال فعالیت است.
نصرتیان مشخصات مواد معدنی و مقدار ذخیره طبق آخرین گواهی کشف معدن را مواد معدنی اصلی و فرعی، سنگ میزبان آهک و دولومیت، ذخیره اکسیده به مقدار بیش از 45 میلیون تن با عیار متوسط 3.7 درصد روی و 3.2 درصد سرب، ذخیره سولفوره به مقدار بیش از 116 میلیون تن با عیار متوسط 15.7 درصد روی و 47.2 درصد سرب، ذخیره کربناته (کالامین) به مقدار یک میلیون و 845 هزار تن با عیار 14.18 درصد روی و 36.3 درصد سرب و ذخیره باریت به مقدار بیش از 10 میلیون تن اعلام کرد.
این معدن در 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد و 80 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهریز با 30 نیروی کارمند و 120 کارگر در حال فعالیت است.