اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از انارستان مهریز بازدید کردند

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از بزرگترین باغ انار خاورمیانه در مهریز بازدید و قول رفع مشکل کم آبی آن را دادند.

فرماندار مهریز، مدیر جهاد کشاورزی به همراه برخی از مسئولین شهرستان نیز در این بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی را همراهی کردند.

 

رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه این بازدید در نشست مشترکی با استاندار یزد و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی استان یزد محدودیت شدید منابع آبی در استان به ویژه پس از خشکسالی های اخیر بررسی شد.
محمدرضا فلاح زاده در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی به اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ویژگی های استان یزد اظهار داشت: یزد در مرکز کویر ایران قرار دارد و چهارراه مواصلاتی کشور محسوب مي شود.
وی با بیان این که استان یزد سومین استان وسيع کشور است ادامه داد: این استان به لحاظ فرهنگی نیز از پیشینه غنی برخوردار بوده و شخصیت های بنامی را به جامعه تحويل داده است.
فلاح زاده اضافه کرد: یزد رتبه دوم باسوادی در کشور را به خود اختصاص داده و نرخ باسوادی در این استان بالای 90 درصد است. وی گفت: استان یزد طی 17 سال پی در پی رتبه اول قبولی در کنکور سراسری را در کشور کسب كرده و اکنون بیش از 80 هزار دانشجو در این استان مشغول به تحصیل هستند.
وی با تاکید بر نقش موثر مردمان یزد در دوران دفاع مقدس گفت: مردمان این خطه بیش از 4 هزار شهید والامقام را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده اند.
استاندار یزد با بیان این که مردمان یزد در انجام امور خیر در کشور از رتبه ممتازی برخوردار هستند خاطرنشان کرد: بیش از 30 درصد از مدارس استان توسط خیرین احداث شده است.
وی با اشاره به وجود بیش از 700 هکتار بافت تاريخي در یزد اظهار داشت: این استان به لحاظ بازدید گردشگران خارجی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
استاندار با بیان این که یزد به لحاظ برخورداری از ذخایر غنی معدنی رتبه اول را به خود اختصاص داده است افزود: تولید 45 درصد سنگ آهن کشور و 30 درصد زغال سنگ و رتبه اول تولید کاشی و سرامیک کشور به استان یزد اختصاص دارد.
استاندار یزد با اشاره به محدودیت شدید منابع آبی در یزد به ویژه پس از خشکسالی های اخیر گفت: بیلان منفی 300 میلیون متر مکعبی برداشت آب از سفره های زیر زمینی به خوبی نشان دهنده عمق بحران در حوزه های آبی استان است.
وی ادامه داد: از حدود 4300 حلقه چاه استان، 60 درصد کاهش شدید آب، از 3180 رشته قنات موجود حدود 80 درصد خشک و از 620 دهنه چشمه در استان 90 درصد به صورت کامل خشک شده است.
استاندار یزد با تاکید بر اهمیت توجه به رفع مشکل آب استان خواستار افزایش بودجه های استانی و توزیع بودجه خشکسالی، تامین بودجه لازم برای حفاری و بهره برداری از آب های فسیلی، استفاده از آبهای لب شور کویری، پیگیری مطالعات استفاده از آب خلیج فارس و توسعه آبیاری تحت فشار شد.
در این نشست نماینده مردم بافق، بهاباد، مهریز، خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که استان یزد از استانهای خشک و کویری کشور به شمار می آید، خواستار تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح های آبخیزداری، آبخوان داری، تمدید وام های خشکسالی، خرید تضمینی کشمش برای انگورکاران و توجه به دامپروران شد.
کاظم فرهمند همچنین حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در یزد را گرامي داشت.
در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از حضور در استان یزد با اشاره به سیمایی از آینده کشاورزی در کشور ادامه داد: باران افزایی، استفاده از منطق باران زایی در کشور، استفاده از آبهای پیرامونی، بازچرخانی پساب، اصلاح الگوی مصرف، واردات آب از سایر کشورها، آب مجازی و ... روش های چندگانه ای است که به منظور تامین آب مورد نیاز کشور مدنظر قرار دارد.
عباس رجایی خواستار توجه ویژه به بخش کشاورزی شد و گفت: اگر نگرش جامع و کاملی به بخش کشاورزی صورت گیرد این بخش می تواند زمینه ساز رشد و شکوفایی سایر بخشها شود.
در ادامه این نشست تعدادی از مدیران دستگاههای اجرایی به بیان مشکلات  و مسائل استان در حوزه های آبی و موضوع خشکسالی پرداختند و خواستار رفع آن شدند.