استاندار یزد در بازدید از «مجتمع سرب و روی مهدی آباد»، مطرح کرد؛

بهره برداری از مجتمع معدنی سرب و روی مهدی آباد؛ پس از ۷۰ سال

استاندار یزد معدن سرب و روی مهدی آباد یزد را بزرگترین معدن سرب و روی غرب آسیا و دومین معدن بزرگ دنیا دانست و گفت:  علی رغم گذشت بیش از ۷۰ سال از اکتشاف این معدن، عملیات بهره‌برداری آن تا امروز انجام نشده بود که خوشبختانه به همت یکی از معدنکاران بزرگ کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

 پنج‌شنبه 16 شهریور 1402

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد؛ دکتر مهران فاطمی استاندار یزد در بازدید از مجتمع سرب و روی مهدی آباد، مسائل مربوط به بهره‌برداری از این معدن را مورد بررسی قرار داد.
 
استاندار یزد در حاشیه این بازدید با اشاره به اکتشاف مجموعه معدن سرب و روی مهدی آباد در سال ۱۳۲۹، اظهار کرد: علی رغم گذشت بیش از ۷۰ سال از اکتشاف این معدن، عملیات بهره‌برداری آن تا امروز انجام نشده بود که خوشبختانه به همت «مهندس نجمی نیا» یکی از معدنکاران بزرگ کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
دکتر فاطمی استفاده از ظرفیت‌های معدنی به جای نفت را از سیاست‌های کلی نظام و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و رئیس جمهور دانست و گفت: این مجموعه باعث رونق اقتصادی و آبادی شهرستان مهریز و منطقه بهادران و مهدی آباد خواهد شد.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر پیت معدن سرب و روی مهدی آباد باز شده و معدن‌کاران در عمق ۹۰ متری به کف ماده معدنی رسیده‌اند، گفت: خط کنستانتره معدن نیز اجرا شده و کارخانجات آن به زودی افتتاح خواهد شد.
 
 فاطمی به اجرای کم هزینه‌تر و پرسرعت تر پروژه های معدنی به واسطه ورود بخش خصوصی به این حوزه اشاره و عنوان کرد: این مجموعه که پیش‌بینی ۱.۲ میلیارد یورویی برای آن میشد، با ۳۰۰ میلیون یورو به نتیجه رسیده و در صورت اجرای کل زنجیره، قابلیت تولید ۳ درصد روی دنیا را خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: مجموعه سرب و روی مهدی آباد یزد؛ بزرگترین معدن سرب و روی غرب آسیا و دومین معدن بزرگ دنیا است که برای کشور بسیار حائز اهمیت است.
 
استاندار یزد از انتقال پساب به عنوان یکی از اقدامات مهم انجام شده در این مجموعه معدنی نام برد و گفت: بزرگترین خط انتقال پساب کشور به طول ۱۰۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۱۰۰ لیتر بر ثانیه پساب، در مجموعه معدن سرب و روی مهدی آباد اجرا شده است.
 
وی افزود: با توجه به اختلاف ارتفاع ۶۵۰ متری این معدن با تصفیه خانه یزد، آب با فشار ۳۲ بار منتقل و مجدداً در مجموعه کارخانه کنستانتره باز چرخانی می‌شود و دوباره به حالت اول باز می‌گردد.
 
دکتر فاطمی مجموعه سرب و روی مهدی آباد را تبلور عینی از شعار «می‌شود و می‌توانیم» و نماد اعتقاد به بخش خصوصی سالم و توانمند دانست و عنوان کرد: در سال‌های گذشته اعتبار موردنیاز برای افتتاح این مجموعه‌ ۱.۲ میلیارد یورو برآورد شده بود اما به همت یک بخش خصوصی با انگیزه و جهادی این پروژه عظیم با ۳۰۰ میلیون یورو اجرا شد.
 
استاندار یزد با تاکید بر تلاش جدی استان جهت رفع موانع برای تحقق زنجیره ارزش سرب و روی در این مجموعه، تصریح کرد: با توجه به عیار ۴ درصدی سرب و روی این معدن، رسیدن به کنستانتره ۵۳ درصد موفقیت بسیار ارزشمندی خواهد بود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: امیدواریم این مجموعه تبلور عینی از تحقق شعار «از سنگ تا قطعه» و تکمیل زنجیره ارزش سرب و روی شود و ارزش افزوده آن در همین استان مورد استفاده قرار گیرد.
 
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد در ادامه با تقدیر از تلاش‌های بهره‌بردار بخش خصوصی معدن سرب و روی مهدی آباد، گفت: این معدنکار و مجموعه، جزو بهترین شرکت های معدنی کشور از نظر عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، محسوب می‌شوند.
 
دکتر فاطمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم افتتاح معدن سرب و روی مهدی آباد، ضمن رعایت ملاحظات زیست محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی، نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا کند.