گزارش تصویری از بازدید فرماندار مهریز از کاروانسرای زین الدین

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، با توجه به در آستانه قرار داشتن سال جدید و با نظر اینکه بازدید و بررسی مشکلات اماکن گردشگری، تفریحی و تاریخی مهریز  یکی از مصوبات ستاد تسهیلات نوروزی این شهرستان بود مهدی کیانی مقدم فرماندار مهریز به همراه مسئولین اداره میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری این شهرستان از کاروانسرای زین الدین بازدید کرد.

 

 

 

اشاره (روابط عمومی فرمانداری مهریز):

60  کيلومتر بعد از يزد به سمت کرمان، کاروانسرايي به جاي مانده از دوران صفوي، در دشتي شني همچنان ايستاده است.  
اين بناي آجري که به دستور "زين  الدين گنجعلي  خان ريگ" در زمان شاه عباس ساخته شد و کاروانسراي "رباط زين  الدين"نام گرفت، در قرن دهم محل استقرار تفنگچيان و مستحفظان بوده و اکنون با حفظ اصالت پيشينش، هتل گردشگران در يزد شده است.
از در چوبي و اصلي کاروانسرا که وارد هشتي مي شوي، در دو سمت چپ و راست درهاي چوبي است. درها که باز شود، سالني بزرگ رو به رويت است که از دو سو تا انتها پرده  هاي ترمه آويزان شده. فقط کمي کنجکاوي لازم است تا پرده را کنار بزني. آنگاه مي  تواني تجربه کني شبي را که کاروان  ها و مسافران با اسب و شتر در ميان اين جاده و کاروانسرا تجربه کرده  اند. فقط يک لحظه توقف لازم است تا از هياهوهاي دنياي ماشين و ابزار به دنياي آرامش و سکوت پاي بگذاري.
سکوهاي آجري و گلي که روزي به مسافران ميان راه اجاره داده مي  شد، امروز ملبس به پرده  هاي ترمه، فرش دست باف و گليم و رخت خوابي پهن بر روي زمين و پشتي  هايي دورتادور، هتلي شده براي مسافران و توريست  ها.
رباط زين  الدين، داراي پلان دايره  اي و پنج پلان نيم دايره چسبيده به ديوار هشتي است که پس از آن صحني دوازده ظلعي است که در اطراف آن رواق  هاي سکو داري قرار دارد.
در بخش شمالي رباط هم اتاق  هايي است که گويا شاه  نشين عمارت بوده و امروز بخشي از آن سالن غذاخوري شده و بخشي از آن نيز مفروش به فرش  هاي دست  باف و پشتي  هاي تکيه   داده به ديوار. وقتي خسته از ماشين  سواري وارد اين اتاق شوي، مي  تواني لم دهي روي يکي از اين پشتي  ها و پشت سر بگذاري دنياي صدا را.
اين کاروانسرا به شيوه  اي کاملا متفاوت و به سبک و سياق سنتي خود درآمده و اکنون قابليت پذيرش يکصد مهمان و گردشگر را دارد. برخلاف بسياري از ابنيه قديمي که در آميزش با تکنولوژي، معلق ميان سنت و مدرن هستند، اين ساختمان همچنان اصيل است. چنانچه نور در تمام ساختمان وجود دارد; اما سيمي نمي  توانيد پيدا کنيد. همچنان که صداي موسيقي به گوش مي  رسد; اما براي يافتن دستگاه پخش نبايد خيلي تلاش کرد; زيرا اثري پيدا نمي  شود.
در دو سوي حياط رباط زين  الدين پله  هايي است که مسافر کنجکاو و دوستدار آسمان را به ميهماني آسمان و سکوت کوير مي  برد. در آن بالا و در بلندي کاروانسرا هر هست از نور ماه و ستاره  ها است و در روبه  رو تنها خاک و شن. در آن دور دست نيز آسمان و زمين يکي مي شود.