چشمه باستانی غربالبیز جانی دوباره گرفت

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، چشمه باستانی غربالبیز مهریز که نزدیک به هشت ماه خشک بود، امروز با جوشش آب از حفره‌ها و لابه‌لای سنگ‌ها جانی دوباره گرفت.
غربالبیز، یکی از چشمه‌های قدیمی و باستانی مهریز که ماه‌ها خشک بود، پس از هشت ماه با جوشش آب از میان حفره‌ها جانی دوباره گرفت.
کارشناسان منابع طبیعی بارش باران در چند روز اخیر بر روی برف‌های دامنه شیرکوه را علت اصلی جاری شدن آب در چشمه غربالبیز که یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است، می‌دانند.
شرایط محیطی مناسب برای زندگی انسان و طبیعت زیبای این ناحیه از جمله مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری حوزه‌‌ای فرهنگی در این بخش از کشور ایران از زمان باستان تاکنون بوده است.
این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه‌های منطقه در آن جاری می‌شود و در این فرو رفتگی می‌ریزد و به دریاچه‌ای طبیعی تبدیل می‌شود.
روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق‌ها بر روی آب روان حرکت می‌کردند و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به این منطقه شده بودند.
مجموعه گردشگری غربالبیز با مساحتی قریب به 10 هکتار در مجاورت روستای «مدوار» و در دامنه کوهی به همین نام با چشم‌اندازی زیبا، طبیعتی منحصر به فرد و با محوریت چشمه‌ای که آب را از حفره‌های داخل کوه در محل جاری می‌سازد، از نخستین مجتمع‌های زیستی انسان در منطقه به شمار می‌رود.
با جوشش آب از دل کوه‌های غربالبیز و طبیعت زیبای این منطقه، امسال نیز این منطقه زیبا، میزبان خیل مسافران و مهمانان نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.