ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از بروز انحرافات در جامعه جلوگیری می‌کند

رئيس هيئت پهلواني مهريز در ديدار با فرماندار مهريز گفت : زورخانه مانند مسجد قداست دارد و محل پرورش مردان و پهلوانان بزرگ است و ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از بروز انحرافات در جامعه جلوگیری می‌کند

به گزارش روابط عمومي فرمانداري مهريز همزمان با هفته فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه اي  ، نشست مشتركي با حضور فرماندار ، معاون سياسي فرمانداري ، رئيس هيئت پهلواني مهريز و  جمعي از اصحاب رسانه در محل فرمانداري مهريز برگزار شد.

 

فرماندار مهريز در اين نشست گفت : سال جدید بانام امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) آغاز شد و این را به فال نیک می‌گیریم و طبق تأکید اکید مقام معظم رهبری در راستای حفظ وحدت، اتحاد و همگرایی مردم شهرستان را و کمرنگ شدن محله گرایی و اختلافات گذشته را برای توسعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و عمرانی راهگشا می‌دانیم.

رضا زارع زاده  به ۳۱ خرداد برابر با ۱۷ شوال و روز ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای اشاره کرد و گفت: برخلاف بسیاری از ورزش‌های فرنگی و وارداتی که مروج خشونت هستند، ورزش‌های پهلوانی برادری و برابری را ترویج می‌کند و ورزشکار علاوه بر نشاط جسمی، نشاط روحی و معنوی را نیز کسب می‌کند و به دلیل اذکار و مناجاتی که بر زبان می‌آورند این ورزش قداست خاصی دارد و بافرهنگ ایرانی و اسلامی ما تناسب دارد.

سید عباس طباطبایی نیز در این نشست با اشاره به قدمت آئین پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای گفت: قدمت این ورزش به ۳۵۰۰ سال قبل در ایران باستان می‌رسد. در مهریز این ورزش ۱۱۵ سال قبل پایه‌گذاری شده است و ریشه در مفاهیم دینی و حماسی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی دارد و محور عمده آن خداشناسی و مبارزه با نفس است؛ به همین دلیل این ورزش سرآمد تمام ورزش‌ها است.

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای تصریح کرد: برخلاف دیگر ورزش‌ها که همگی برای رقابت و مسابقه انجام می‌شود و ورزشکاران در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، ورزش زورخانه‌ای برادرانه و در کنار یکدیگر و با ذکر صلوات و مناجات به ورزش می‌پردازند.

وی همچنین شناخت جایگاه ورزش به مردم و فرهنگ‌سازی و تشویق آنان به سمت ورزش را بااهمیت خواند و گفت: اگر جوانان به سمت ورزش‌ها به‌ویژه ورزش زورخانه‌ای گرایش پیدا کنند، بساط جرم و گناه از این شهرستان برچیده می‌شود و ازآنجایی‌که زورخانه مانند مسجد قداست دارد و محل پرورش مردان و پهلوانان بزرگ است از مسئولین درخواست می‌کنیم در جذب خیرین برای سرمایه‌گذاری  و  ساخت زورخانه در مناطق مختلف مهریز ما را حمایت کنند.

طباطبایی ادامه داد: هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان مهریز هم‌اکنون ۲۹۵ نفر عضو دارد و آمار رتبه‌بندی ورزشکاران این هیئت نیز ۲۷۰ نفر است.