به گزارش روابط عمومي فرمانداري مهريز به نقل از شركت آب منطقه اي يزد، محمد مهدي جواديان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در هشتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مهریز اعلام کرد : میزان  بارندگی استان یزد  تاکنون 12 میلیمتر  بوده که  نسبت به سال قبل 63درصد  و در متوسط دوره آماری نسبت  به مدت مشابه با 73 درصد کاهش  روبرو است.

 وی ادامه داد  : براساس  آخرین آمار، میزان بارندگی درشهرستان مهریز 12.5 میلیمتر بوده  است که این میزان بارندگی ها  نسبت به سال قبل 68درصد  و در متوسط دوره آماری نسبت  به مدت مشابه  77 درصد کاهش  رانشان می دهد.

جوادیان زاده  تعداد چاه های غیرمجاز دراستان یزد را 166 حلقه چاه اعلام و بیان نمود:  از این تعداد چاه غیرمجاز ،52 حلقه چاه غیرمجاز درشهرستان مهریز قراردارد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  میزان سطح  افت آب دردشت بهادران را 67  سانتی متر درسال اعلام نمود و گفت در دشت ارنان –دهج متوسط افت سطح آب  14 سانتی متر درسال می باشد  که درسال آبی 94-93 به 22سانتی متر رسیده است و امیدواریم با اجرای طرح احیاء وتعادل بخشی ،این افت به صفر برسد یا  ازمیزان  افت بیشتر جلوگیری شود

محمدمهدی جوادیان زاده از همراهی و حمایت  دستگاه های اجرائی استان  برای حفظ منابع آب استان  ابراز خرسندی نمود وگفت : همراهی و حمایت مسئولان استان و حضور  آنها در جلسات شورای حفاظت ازمنابع آب استان موجب می شود تا ما با گام های استوارتر وباانگیزه ی بیشتر برای حفظ منابع آب استان تلاش کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد افزود: نیاکان ما درگذشته  آب را به سختی  به دست می آوردند ودرمواقع کاهش بارندگی و کمبود آب، الگوی کشت خود راتغییر داده  وگیاهان کم آب خواه و سازگار بامحیط را کشت می نمودند، ما هم باید درمدیریت منابع آب  به گذشته باز گردیم و آب حجمی را دراختیار کشاورزان قراردهیم، تا آنها مدیریت  آب را برعهده بگیرند.

وی افزود :  وجود خشکسالی باید در تمامی بخش های  کشاورزی ، صنعت و شرب و بهداشت حس شودو همه به این باور برسند که بحران آب وجوددارد.

مدیریت منابع آب ، باید از مدیریت عادی به مدیریت بحران تبدیل شود

  دادستان شهرستان مهریزابرازداشت: قانون آب بسیارقدیمی است و درزمانی وضع شده که این خشکسالی ها نبوده ونوع مدیریت ، مدیریت عادی بوده است  و این مدیریت باید به مدیریت بحران تبدیل شود چراکه اکنون در بحران کم بود آب به سر می بریم.

 مهدی حسن‌پور افزود: نوع تصمیمات واجرای آن  باید متناسب با بحران باشد و باید مردم متقاعد شوند واگر کسی بخواهد به خاطر منفعت خود به دیگران ضرر برساند باید باوی برخورد قانونی شود.

طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی با استقبال خوب کشاورزان روبرو شده است

 سیدمحمد رستگاری افزود: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی اتفاق مبارکی است که با استقبال کشاورزان رو به روشده است.

 فرماندار شهرستان مهریز بیان نمود: نقش آفرین اصلی اجرای طرح های حفاظت از منابع آب، کشاورزان هستند .

وی درمورد  نصب کنتورهای هوشمند اظهارداشت : درنصب کنتورهای هوشمند  باید اعتماد سازی ایجادشود و کشاورزان به این نتیجه برسند که همه تصمیماتی که گرفته می شود به نفع خودشان است.

فرماندارشهرستان مهریز  درمورد  تأثیر مناطق بالادست  درمیزان آب درپایین دست  گفت: استخرهای ذخیره سازی آب نباید با آب رودخانه ها آبگیری شود و باید اجازه داده شود تا آب مسیرطبیعی خودراطی کند.

رستگاری  درمورد چاه های غیرمجاز  موجود در شهرستان مهریز گفت : باید برای برخورد با صاحبان چاه های غیرمجاز تدبیری اندیشید و مدبرانه باآنها برخورد کرد.

211 حلقه چاه کشاورزی در شهرستان مهریز وجود دارد

طباطبائی تعداد چاه های آشامیدنی شهرستان مهریز را 76 حلقه ، صنعت 79 حلقه و کشاورزی را 211 حلقه عنوان نمود .

معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد  گفت: میزان  حجم  برداشت از چاه های آشامیدنی 11.5 درصد ، صنعت 4.5 درصد و کشاورزی 84 درصد بیان نمود.

وی میزان صرفه جوئی در خاموشی مرحله اول دشت ارنان- دهج  را 0.7 میلیون مترمکعب و دشت بهادران 2.3 میلیون مترمکعب اعلام کرد.

طباطبائی  تعداد کنتورهای هوشمند  نصب شده  در شهرستان مهریز را  112 دستگاه اعلام کرد وگفت: ازاین تعداد 62 دستگاه در دشت بهادران ، 8دستگاه درشهرستان مهریز ، 42 دستگاه دردشت ارنان –دهج نصب شده است.

وی عملکرد تشکل آب بران دردشت بهادران  رامثبت ارزیابی نمود وگفت:  جلسات متعددی باکشاورزان شمش و بهادران تشکیل گردیده و پیگیر هستیم که اختیارات تشکل آب بران در بحث آب و کشاورزی بیشترشود و حتی برای آنها درآمدزائی هم داشته باشد.

 طباطبائی افزود: درجلسات با جهاد کشاورزی که متولی تشکل آب بران می باشد باید  برای تشکیل تشکل آب  بران از ظرفیت های موجود استفاده کرد و واحدهاوگروه های  تعاونی به تشکل آب بران تبدیل شود.

درپایان زرنگار  دبیر خانه کشاورز استان یزد با استقبال از اجرای طرح احیاء وتعادل بخشی آبهای زیرزمینی گفت: کشاورزان از این طرح ها حمایت می کنند اما نباید کاری کرد که آنها انگیزه خودرا ازدست بدهند  وماباید شاهد این باشیم که این طرح ها در کشور ودر سطح ملی اجراشود و استان های مجاور هم برای حفظ منابع آب زیرزمینی چنین اقداماتی را اجرانمایند تا این طرح ها به  نتیجه برسد.

گفتنی است هشتمین جلسه شورای حفاظت ازمنابع آب شهرستان  مهریزباحضورمحمد رستگاری  فرماندار شهرستان مهریز ، محمدمهدی جوادیان زاده  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد وسایر اعضاء درفرمانداری این شهرستان برگزارشد.