نگاهی به مجموعه تاریخی . فرهنگی ومذهبی باغ بهار شهرستان مهریز

نگاهی  به مجموعه تاریخی . فرهنگی ومذهبی باغ بهار شهرستان مهریز

 یکی از دیدنی ترین مجموعه های تاریخی  ومذهبی شهرستان مهریز درمحله باغ بهار قرار دارد  که شامل  مسجد  جامع . حسینیه . تکیه. آب انباروساعت آفتابی وهمچنین بافت  قدیم و باغهای تاریخی  است .

قدیمی ترین بنای این مجموعه مسجد  جامعی است موسوم  به مسجد  ملا مسعود که در سال 989 هجری قمری توسط وی ساخته شده است.

ملا مسعود ازتجار نامی یزد بوده که در این محل  به خاطر آب وهوای  مناسب  وباغ های مشجر نسبت  به احداث این مسجد تاریخی ودر کنار آن آب انبار وهمچنین تکیه اقدام کرده است .

در حال  حاضر این  مجموعه به  ثبت آثار ملی کشور رسیده و بیش از 350 سال سابقه دارد  ونام  ملا مسعود و تاریخچه  این مسجد هم روی درب ورودی  حک شده است .

یکی از بارز ترین  ومهمترین ویژگی  این مسجد خطی است  که  به خط  اذان مشهور بوده و مردم از این ساعت  آفتابی  برای تعیین زمان های اقامه نماز در اول وقت در طول روز استفاده می کنند .

مجموعه تاریخی ، فرهنگی و مذهبی باغ بهار شهرستان مهریز از جمله آثاری است که در طول سال بخصوص ایام  محرم  حسینی  میزبان خیل مشتاقان اهل  بیت  عصمت وطهارت (ع) و همچنین  سایر گردشگران داخلی  خارجی است.

در سال های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شخصیت های برجسته نظام اسلامی شامل مقام معظم رهبری و شهید بهشتی (ره) با حضور در این مکان نسبت به سخنرانی و دبدار با اقشار مختلف مردم اقدام کردند.

شهرستان مهریز که بنای آن را به مهرنگار دختر انوشبروان ساسانی نسبت می دهند با 50 هزار نفر جمعیت دارای 600 اثرتاریخی و فرهنگی است که تابحال 65 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

تمام