استاندار یزد؛

مهریز ظرفیت تبدیل به منطقه نمونه گردشگری کشور را دارد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان مهریز، استاندار یزد در نشست با جمعی از اقشار مختلف مردم و فرهیختگان شهرستان مهریز، افزود : این شهرستان دارای منابع طبیعی خدادادی بسیار زیادی است که مورد توجه گردشگران قرار دارد و با تمرکز بر این بخش می توان بعنوان یکی از عنوان های درآمد زایی برای مردم و استان و حتی کشور اقدام کرد. وی ادامه داد: گردشگری با ملاحظات فرهنگی از لحاظ اقتصادی بسیار با صرفه است و اگر بتوانیم ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را به داخل کشور بیاوریم، به اندازه کل فروش نفت درآمد داریم و هیچ آلودگی هم ندارد و بخش گردشگری فوق العاده مهم است و فرصت و مزیت ماست و نباید آن را تهدید بدانیم و اگر تهدید شده، به‌دلیل ضعف مدیریت ما در حوزه فرهنگی است .

استاندار یزد افزود: دو حوزه فناوری و دانش بنیان و همچنین گردشگری با حفظ ملاحظات فرهنگی به‌عنوان دو بال پیشرفت استان یزد مطرح است و در این زمینه نیز همه فعالیت ها انجام خواهد شد و در سند یزد نوین نیز از موراد بسیار مهم است.

فاطمی اظهار داشت: در مورد صنعت آنچه که اکنون در استان یزد فعالیت دارد به‌عنوان کارخانه مطرح بوده یعنی خط تولید را وارد و مواد خام را گرفته و محصول را تولید و در داخل یا در خارج کشور به فروش می رسانند اما ارزش افزوده برای ما ندارد و نیروهای کار مهاجر و یدی می خواهد .

وی ادامه داد: در حالیکه هدف باید صنعت باشد یعنی اینکه قطعه سازی و ماشین سازی را داشته باشد و خط تولید از صفر تا صد تولید داخل کشور خودمان شود و لذا ما به سمتی حرکت می کنیم که از اقتصاد کارخانه محور به سمت دانش بنیان حرکت کنیم تا فارغ التحصیلان خودمان مشغول به‌کار شوند و مجبور به ترک دیار و مهاجرت به استان‌های دیگر و یا خارج کشور نباشند.

استاندار یزد گفت: در حال حاضر محور مهریز تا عقدا تحت تاثیر کارخانجات زیادی که بارگذاری شده قرار دارد و دیگر کششی برای این محور وجود ندارد و ما با صنعت به‌معنای این نوع صنعت موافقیم و حمایت هم کردیم و در زمینه کارخانه نیز در شهرستان‌هایی که امکان دارد صنایع قطعه سازی و نساجی را حمایت می کنیم و حامی این صنعت هستیم و تغییر ریل استان به سمت دانش بنیان است و برای آن نیز راهکار علمی و فنی نیز وجود دارد .

فاطمی افزود: در سال گذشته بالاترین رشد اقتصادی کشور در استان یزد اتفاق افتاد که به‌عنوان اصلی ترین شاخص تولید است و ضمن آنکه بیشترین وقت خود را در حوزه صنعت گذاشتم اما در کنار آن ملاحظات زیست محیطی و فرهنگی را نیز مد نظر داشته و داریم و معتقدیم فرهنگ و محیط زیست اولویت اول استان است و روح حاکم بر هر تصمیم باید روح فرهنگی و محیط زیستی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنچه که باعث توسعه هر منطقه می شود، آموزش و پرورش است و همه بخش ها باید کمک کنند و ما نیز همواره حمایت داشته و خواهیم داشت همچنین در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه نیز برای اولین بار بورسیه تحصیلی در استان یزد اتفاق افتاد و سال گذشته بیش از ۱۰۰ نفر بورسیه صنایع شدند و امسال نیز تعداد آن بیش از هزار نفر افزایش خواهد یافت.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به درخواست های محلی گفت: برخی اختلافات محلی مانع فعالیت ها است و در صورت اجماع این اقدامات قابل پیگیری است. همچنین در مورد بیمارستان مهریز نیز تغییر قیمت ها باعث افزایش هزینه ها شد اما برای امسال نیز مبالغ خوبی تخصیص یافته و پیگیری می کنیم حتما این بیمارستان بهره برداری شود.

فاطمی در مورد فعالیت معادن در مهریز نیز گفت: خام فروشی را ما هم نمی پذیریم و اینکه ابتدای زنجیره باشیم باعث متضرر شدن استان و شهرستان می شود و از طریق متولیان امر دنبال خواهیم کرد تا مجموعه زنجیره ارزش نیز در مهریز مستقر شود.

وی در پاسخ به درخواستی برای تسریع در تکمیل پروژه های نیمه تمام که توسط دولت های قبل شروع اما بلاتکلیف رها شده نیز گفت: در حال حاضر و در استان یزد بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم و با توجه به اینکه کل بودجه یک ساله استان یک‌هزار میلیارد تومان است لذا ۶۰ سال برای تکمیل این پروژه ها زمان لازم است و لذا تاخیر در پروژه ها به این دلیل است البته ما همه تلاش خود را بکار گرفته ایم و پروژه های خیری در اولویت تکمیل است و بخشی نیز تکمیل شده است.

فاطمی اظهار داشت : شهرستان مهریز در حوزه ورزش فعالیت های موفق زیادی دارد و فعالین این عرصه ،هر کجا حمایت شدند توانستند مقام های ملی و المپیک و پارا المپیک را کسب کرده و برای استان و کشور و شهرستان افتخار آفرین بودند و لذا به عنوان بخشی از مسئولیت های اجتماعی باید صنایع و معادن بزرگ ،پشتیبانی و حمایت لازم را داشته باشند.

در این نشست بیش از ۱۴ نفر از اقشار مختلف مردم و فرهیختگان شهرستان مهریز درخواست هایی را مطرح و از طرف مهران فاطمی استاندار یزد پاسخ داده شد.همچنین در این نشست از طرح مسیر اکوتوریسم و بازدید از حیات وحش شهرستان مهریز نیز رونمایی شد.