معاون فرماندار مهريز : غربالگری 26 هزار نفر در مهريز در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون

محمد جواد برزگر گفت: جمعیتی بالغ بر 26 هزار نفر باید در سطح شهرستان مهريز با طرح بسیج ملی کنترل فشار خون غربالگری می‌شوند.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري مهريز، اولين جلسه شوراي سلامت شهرستان مهريز در سال 98 صبح امروز با حضور معاون سياسي امنيتي اجتماعي فرمانداري ، سرپرست شبكه بهداشت و درمان و جمعي از مسئولين مهريز در سالن جلسات فرمانداري برگزار شد .

محمد جواد برزگر گفت: سلامت اولویت هر نظام و جزو برنامه های حاکمیتی است که در راس آن ریاست جمهور و در شهرستان ها، نماینده عالی دولت قرار دارد.
معاون سياسي امنيتي و اجتماعي فرمانداري مهريز با شاره به اینکه برنامه های اجرایی حوزه سلامت، عمومی و همه گیر است و بحث اجتماعی و جامعه را پوشش می دهد، افزود: یکی از کارهای خوبی که در سال جاری در کشور اجرایی می شود، برنامه «بسیج ملی کنترل فشار خون» است تا مبتلایان به این بیماری شناسایی شده و مردم به اهمیت موضوع نیز واقف شوند،

برزگر منشادي با اشاره به اينكه جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر باید در سطح کشور غربالگری شوند افزود 26 هزار نفر دراين شهرستان در این طرح سنجش می‌شوند.

معاون سياسي امنيتي و اجتماعي فرمانداري مهريز با تشکر از تلاش فعالانه شبكه بهداشت و درمان در برنامه «بسیج ملی کنترل فشار خون» افزود: امیدواریم کار به خوبی پیش رود و ما نیز در این راستا وظیفه داریم تا همکاری های لازم را با مسئولان امر در اجرای هرچه بهتر این طرح داشته باشیم.

محمد جواد برزگر گفت: از کارگروه سلامت شهرستان این انتظار را داریم که در پایان اجرای طرح جمع بندی مقایسه ای بین شهرستان مهريز با سایر شهرستان ها و متوسط کشوری داشته باشند تا مشخص شود که وضعیت بیماران مبتلا به فشار خون در مهريز در چه شرایطی بوده تا در صورت لزوم کارهای خاصی در همین راستا صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با آگاهسازی در این زمینه مردم متوجه می شوند که چه عامل خطرناکی در کنار آنها وجود دارد که از آن بی اطلاع هستند زیرا نزدیک به ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به فشار خون هستند، از بیماری خود اطلاع ندارند که اکثراً نیز فشارخون های خفیف بوده و مریض را بی سر و صدا دچار عارضه می کند.
برزگر بیان کرد: شناسایی به موقع فشار خون باعث می شود مردم از طول عمر بالاتری برخوردار شده، کارهای پیشگیرانه انجام دهند و هم با درمان های خیلی ساده و ارزان فشار خون را کنترل کنند.
اين مقام مسئول گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد جوامع بزرگسال دچار فشار خون هستند و هر چه سن بالاتر رود، شیوع این بیماری نیز افزایش پیدا می کند و در صورتی که اگر کار شناسایی و درمان در بین این افراد به موقع انجام شود، سلامت جامعه تامین بیشتر، طول عمر مردم افزایش و هزینه های گزاف بعدی نیز برای افراد و دولت به همراه نخواهد داشت.
وی ضمن تاكيد به همكاري ادارات و نهاد هاي دولتي و خصوص در  اجرای این طرح در سطح شهرستان اشاره و افزود: انتظار داريم همه ظرفیت های شبكه بهداشت و درمان در سطح مهريز برای اجرایی شدن این طرح بسیج شده و پایگاه های بهداشتی، سلامت، درمانگاه ها ، بیمارستان ، مطب ها ، كارخانجات و ادارات برای اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون همكاري نمايند.

70 پايگاه ثابت و سيار کار کنترل فشار خون را در شهرستان مهريز انجام خواهند داد   

  همچنين سرپرست شبكه بهداشت و درمان مهريز با اشاره به اينكه كمپين طرح بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷اردیبهشت تا ۱۷ تیرماه اجرا خواهد شد بیان کرد: کمپین‌ها فرصت مناسبی برای دست اندرکاران نظامت سلامت است تا در زمان اجرا و به بهانه این موضوع در کنار هم فعالیت کنند.

سيد مهدي حسيني  بیان کرد در اجرای این طرح رايگان ، 31 پایگاه ثابت شبكه بهداشت و درمان ، 37 پايگاه ثابت غير از شبكه بهداشت مانند بیمارستان‌، تامين اجتماعي ، مطب ها ، پايگاه هاي بسيج ، كارخانجات و ... و2 ایستگاه‌ سيار  ایجاد شده در محل‌های پر رفت و آمد مردم ،کار کنترل فشار خون را انجام خواهند داد.

حسيني به گروه های مورد مخاطب در اجرای این طرح نیز اشاره و تصریح کرد: افراد بالای ۳۰ سال، تمامي بیماران کلیوی و خانم های باردار در هرسني گروه های هدف ما در این برنامه هستند .

وي تاکید کرد: فشارخون عامل بروز بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی و غیره است؛ در جامعه ما هم تعداد زیادی از افراد به این بیماری مبتلا هستند یا در خطر مواجهه با آن قرار دارند، اما با توجه به آن که بیماری فشار خون فاقد علامت است از آن مطلع نمی‌شوند و به همین دلیل ان را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسیم.

سيد مهدي حسيني ضمن تشکر از همکاری فرمانداری، ادارت شهرستان، مساجد و پايگاه ها و كارخانجات این شهرستان در انجام این طرح، افزود: مردم عزیز می توانند به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی ،خانه های بهداشت ، پایگاه های بهداشتی و بیمارستان برای کنترل رایگان فشار خون مراجعه نمایند.

سرپرست شبكه بهداشت و درمان مهريز عنوان کرد: افراد در مراجعه به پایگاه‌های سنجش فشار، کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند و شهروندان می‌توانند با ورود به سایت salamat.gov.ir با خوداظهاری، فشار خون خود را ثبت کنند.

لازم به ذكر است در روز عيد فطر همزمان با اقامه نماز عيد سعيد فطر طرح رايگان غربالگري فشارخون در محل حسينيه وحدت اجرا خواهد شد.