معاونت مديريت بحران استان : خشكسالي در يزد سخت ترين ناهنجاري آب و هوايي در نيم قرن اخير

به گزارش روابط عمومي فرمانداري مهريز، معاونت مديريت بحران استان در جلسه ستاد حوادث اين شهرستان كه با هدف بررسی مشکلات ضروری آب شرب شهری و روستایی برگزار شد گفت: مسئولن استان و شهرستانها باید با جدیت بیشتری با خشکسالی مقابله کنند.
شیری با اشاره به بحران عظیم خشکسالی در استان اضافه كرد: امسال خشكسالي در استان يزد به سخت ترين ناهنجاري آب و هوايي در نيم قرن اخير تبديل شده است.
وی اضافه کرد: در خسارت ها و حوادث خشکسالی این روستائیان هستند که مظلوم واقع شدند و مسئولین استان بیشتر باید به این بحران عظیم توجه کنند و به روستاها رفته و از نزدیک
شیری گفت: هم اكنون در بسياري از روستاهاي شهرستان هاي تفت و مهريز ، بيش از چهار سال است كه قطره اي آب از چشمه ها و قنوات خارج نشده است.
وی تصریح کرد: در اين بين بسياري از باغات اين روستاها با درختان بادام و نيز درختان گردوي با بيش از 70 سال سن به خرمن هايي از هيزم تبديل شده است، درختاني كه روزگاري مخارج ساليانه كشاورزان و باغداران از محصول آنها تأمين مي شد اينك به علت خشكسالي هاي پي در پي در هشت سال اخير به كلي خشك شده و بنيان اقتصادي خانواده روستايي را از هم گسسته است .
وي اظهار داشت: از آنجايي كه خشكسالي پديده اي بسيار پيچيده است ، مقابله با آن به سازماندهي و هماهنگي دقيق بين بخش ها وگروههاي درگير و مسئولان جامعه نياز مبرم دارد.
وی با اشاره به مهاجرات روستائیان به مرکز استان گفت: با اجرای برنامه هایی کلی و ارائه عملکردی مناسب باید زمینه ها برای بازگشت روستائیان فراهم شود و این برنامه ها نیاز به عزمی همگانی و برنامه ریزی بلندمدت دارد.
معاونت مدیریت بحران استان با اشاره به اينكه خشكسالي در كشور فراگير بوده است، خاطرنشان كرد: اما وضعيت استان يزد در اين زمينه نسبت به ساير مناطق كشور حادتر بوده است و در استان يزد نيز برخي شهرستان‌ها نظير مهریز و تفت، بيشترين آسيب را از خشكسالي‌ها متحمل شده‌اند.
وي با اشاره به كمبود بودجه اختصاص يافته استاني به رفع مشكلات خشكسالي در استان يزد افزود:  در اختصاص بودجه های سال 90 برای مبارزه با خشکسالی در استان یزد توجه مسئولان كشوري بايد به اين مسئله معطوف شود.
شیری همچنين از اختصاص 40 میلیون تومان برای مرمت چاه های آب روستایی در مهریز خبر داد و گفت: برای مرمت و کف شکنی چاه های آب روستاهای مهریز اخیراً 40 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته که امید می رود بخش اندکی از مشکلات آب شرب روستائیان این شهرستان حل شود.
وي اظهار داشت : كشاورزان استان و بويژه در مناطق روستايي انتظار دارند علاوه بر ارائه تسهيلات، بخشي از خسارات تحميل شده بر آنان به هر نحو ممكن جبران گردد.
گفتني است استان يزد بيش از يك ميليون نفر جمعيت دارد كه حدود يك چهارم آنها در يكهزارو 300 روستاي داراي سكنه آن زندگي مي كنند.

در ادامه نيز مدیر کل آب و فاضلاب روستایی استان، مهریز را دومین شهرستانی که از بحران خشکسلی رنج می برد نام برد.
حاتمی تامین اعتبار کار مطالعاتی و اجرایی حفر چاه ها را عنوان و از مسئولین مدیریت بحران خواست تا با تخصیص اعتبارات بیشتری زمینه را برای حل مشکل آب روستائیان فراهم کنند.

در ادامه معاون شرکت آب و فاضلاب استان نيز از تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در استان یزد خبر داد.
وي گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاكنون حدود56  میلیمتر بارندگی در این استان به ثبت رسیده است كه این رقم نسبت به متوسط دوره آماری در 30 سال گذشته 41 درصد كاهش داشته برهمین اساس استان یزد همچنان با مشكل كم آبی و خشكسالی روبه رو می باشد.
سادات اخوي همچنين به فاجعه عظیم خشکسالی و بالا بودن مصرف آب مهریزی ها نسبت به متوسط مصرف آن افزود: مردم و همه دستگاه های اجرایی می بایست با صرفه جویی در مصرف آب به بهبود این وضعیت بحراني کمک کنند.
وی از حفر چاهی در ورودی شهرستانها برای تامين آب فضای سبز آن خبر داد و گفت: در صورتی که طرح فضای سبز ورودی شهرستان مهریز تهیه و به استان ارسال شود مجوز حفر چاه براي ورودي مهريز صادر خواهد شد.

مهدي كياني مقدم فرماندار مهريز نيز در پايان گفت: نظر به اينكه پيش بيني ها حكايت از تداوم خشكسالي در سال زراعي جاري به ويژه در بخش كشاورزي-محيط زيست و تامين آب شرب شهر و روستاها دارد و اثرات آن چشمگيرتر از سالهاي قبل خواهد بود از اين رو از مسئولين خواست تا تلاش و همت بيشتري را در مقابله با بحران خشكسالي داشته باشند.
فرماندار مهریز بر تسریع بر عملیات انتقال اب به مهریز به عنوان یکی از ضروری ترین خواسته های مردم این شهرستان تاکیدی جدی داشت.
کیانی مقدم خشکسالی را زلزله ای خاموش دانست که چندین سال می باشد که در حال قربانی دادن است.
فرماندار مهريز همچنين بارندگي شش ماه اول سال زراعي را 65 ميليمتر عنوان و افزود: اين ميزان نسبت به سال مدت مشابه بلندمدت 54 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد و نسبت به ميانگين سال زراعي جاري 64 درصد كاهش يافته را نشان مي دهد.