مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد ظهر دوشنبه 18 اسفند در ششمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مهریز گفت: کتابخانه‌های مهریز به لحاظ فضا و منابع مطلوب، در استان سرآمد است.

"رقیه دوست فاطمی‌ها" هدف از سفر به مهریز را بازدید از کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی و دیدار با کتابداران خوب این شهرستان عنوان کرد و افزود: شهرستان مهریز با تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی و کتابداران خوب خود، به لحاظ فضای کتابخانه‌ای و منابع مکتوب، وضعیت مطلوبی در استان دارد.

وی به شرایط مطلوب بخش‌های کودک کتابخانه‌ها در مهریز اشاره کرد و افزود: برخلاف برخی از شهرستان‌های استان، کتابخانه‌های روستایی مهریز شرایط خوب و نزدیک به استانداردی داردکه این امر نشان‌دهنده همت و دید فرهنگی روستانشینان این شهرستان است.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به سفر دو روز پیش جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به مهریز گفت: در این بازدیدهای کارشناسی که پیش از سفر مدیرکل استان و تشکیل جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی هر شهرستان صورت می‌گیرد، مسائل و مشکلات تک‌تک کتابخانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادها و راهکارهای عملیاتی برای طرح در جلسه انجمن، با ارائه می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر نقش مؤثر خیران در پیشرفت کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی، خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر انجمن خیران کتابخانه‌ساز مهریز برای استفاده از ظرفیت‌های خیّری در این شهرستان شد.

"سیدمحمد رستگاری" فرماندار مهریز نیز با قدردانی از مدیرکل و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی استان یزد از سفر به شهرستان مهریز، گفت: کتابخانه‌های این شهرستان به همت رئیس و کتابداران خوب و تلاش‌گر مهریزی از وضعیت خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مخاطبان کتابخانه‌های عمومی مهریز، دانشجویان و دانش‌آموزان هستند، اظهار داشت: البته باید کتابخانه با قرائت‌خانه متفاوت و متمایز باشد و کتابخانه‌ها صرفاً برای مطالعات درسی مورد استفاده قرار نگیرد، بلکه منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی هدف اصلی مراجعه و مطالعه اعضا و مخاطبان باشد.

فرماندار مهریز با تشکر ویژه از اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی مهریز گفت: تعامل و همکاری خوبی بین مدیران و مسئولان شهرستان برای ترویج کتابخوانی وجود دارد و جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی نیز همواره با خروجی‌های خوب و عملیاتی در حوزه کتاب و کتابخوانی، همراه است.

رستگاری همچنین تصریح کرد: شهرستان مهریز روستاهای پرجمعیت بسیاری دارد که فاقد کتابخانه هستند و به همین دلیل نیاز به توسعه کمی کتابخانه‌های عمومی مهریز در کنار توسعه کیفی، احساس می‌شود.

در ابتدای ششمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز، "سعید قریشی" رئیس اداره کتابخانه‌های مهریز گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های این شهرستان ارائه کرد.

در پایان این جلسه در خصوص مسائلی همچون نامگذاری یکی از میادین و تقاطع‌های شهر مهریز با عنوان کتاب در نخستین جلسه کمیته نامگذاری شهرداری، اصلاح راه ورود و خروج خواهران در کتابخانه مسجد امام حسین(ع)، جداسازی بخش کودک و مرکز اطلاع‌رسانی این کتابخانه، تأمین اعتبار لازم برای بهسازی ساختمان کتابخانه امام هادی(ع) شهرستان در سال آینده و حلّ مشکل راه دسترسی اصلی کتابخانه بقیه‌الله(عج) بحث و تبادل نظر شد.

گفتنی است، بازدید از کتابخانه‌های عمومی شهری و روستایی مهریز از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه مدیرکل و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی استان یزد به این شهرستان بود.

شهرستان مهریز هم‌اکنون دارای 5 باب کتابخانه عمومی شهری، 5 باب روستایی و یک باب کتابخانه مشارکتی است.