مدیرجهاد کشاورزی مهریز خبر داد: خرید انارهای آلوده و فرسوده از کشاورزان مهریزی

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، مدیر جهاد کشاورزی مهریز از خرید انارهای آلوده، فرسوده و غیرقابل استفاده کشاورزان مهریزی به نرخ هر کیلوگرم 100 تومان خبر داد.
 محمدحسین حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مهریز از خرید و جمع‌آوری انارهای آلوده و فرسوده کشاورزان مهریزی به نرخ هر کیلو 100 تومان خبر داد.
وی شهرستان مهریز را یکی از قطب‌های فعال بخش باغبانی استان خواند و افزود: محصول انار با توجه به سازگاری با شرایط منطقه و با توجه به حفظ جایگاه خود بین محصولات کشاورزی جدید، 700 هکتار از اراضی این شهرستان را به خود اختصاص داده است.
حکیمی خاطرنشان کرد: این محصول در شهرستان مهریز بیشتر در حوزه شهری و دهستان‌های خورمیزات و میان‌کوه پرورش داده می‌شود.
وی در مورد طرح خرید انارهای آلوده و فرسوده کشاورزان مهریزی نیز عنوان کرد: برای حفظ دستاوردهای بهره‌برداران، این مدیریت مصمم شده برای کاهش اثرات آفات و امراض این محصول نسبت به جمع‌آوری انارهای آلوده در سطح شهرستان اقدام کند.
حکیمی خاطرنشان کرد: در همین راستا طی دو ماه گذشته بیش از 40 تن از این انارهای آلوده به آفات مختلف از جمله کرم گلوگاه جمع‌آوری شده است. این مقدار به 200 تن در سال جاری افزایش پیدا کند.
حکیمی هدف از اجرای این طرح را کاهش آفات انار برای سال‌های آتی و بهبود وضعیت بروز آفات که به واسطه خشکسالی یا عدم توان بهره‌برداران در رسیدگی کامل این محصول صورت می‌گیرد، اعلام کرد.
مدیرجهاد کشاورزی مهریز بیان کرد: با توجه به توجه مسئولان بخش و دست‌اندرکاران شهرستان مهریز، انارهای آلوده به ازای هر کیلو 100 تومان خریداری می‌شود که پس از جمع‌آوری برای افزایش سطح عالی خاک از ترکیب آن با چوب‌های خشک کمپوست تهیه می‌شود.
وی افزود: این کمپوست به عنوان الگو در گلخانه‌ها و باغات و مزارع زعفران شهرستان توزیع می‌شود و امیدواریم این عمل در این شهرستان پیشرفت به سمت نهضت مواد عالی را الگویی برای دیگر شهرستان‌ها قرار دهد.
حکیمی عنوان کرد: کمپوست نوعی کود غنی شده و طبیعی از تبدیل پسماندهای گیاهی و تجزیه شونده‌هاست که با استفاده از نوعی کرم زنده به قابلیت تولید می‌رسد.
وی عنوان کرد: برای نگهداری از گیاهان در هر حالت و محلی مانند گلخانه‌ها، باغ‌ها و مزارع، مواد آلی مورد نیاز است که ورمی کمپوست که حاصل یک فعالیت بیولوژیک یک نوع کرم خاکی‌ است، مواد آلی موجود در طبیعت را به کود آلی مغذی تبدیل و این نیاز را تامین می‌کند.
حکیمی موارد مصرف کمپوست را در نهالستان‌ها، درختچه‌های تزیینی، انواع گل‌ها، گیاهان گلدانی، سبزی، صیفی، درختان مثمر و غیرمثمر،چمن‌کاری، گل‌کاری، جنگل‌کاری، پرورش قارچ، کشت کیوی و مانند آن عنوان کرد.
استان یزد رتبه سوم تولید انار در سطح کشور را داراست.

خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس: خرید انارهای آلوده و فرسوده از کشاورزان مهریزی