مدير امور آبفاي مهريز: مهريز در آستانه بحران جدي آب قرار دارد
محسن پناه‌به‌خدا  اظهار داشت: شهر مهريز با مساحت 27 كيلومتر مربع با يك ‌هزار و 470 متر اختلاف از سطح دريا در جنوب شرقي شهر يزد واقع شده و يكي از شهرستان‌هاي خوش آب و هواي استان يزد به شمار مي‌رود.
وي افزود: شهرستان مهريز زماني تامين‌كننده آب شهر يزد و شهرهاي ديگر بوده و هم‌اكنون نيز تعدادي رشته‌قنات فعال از بستر اين شهر آب را به سوي مركز استان هدايت مي‌كند.
پناه‌به‌‌خدا با اشاره به اينكه سفره‌هاي زيرزميني اين شهرستان هوابين بوده و به دليل خشكسالي‌هاي دو سال گذشته ميزان آب چاه‌هاي آب شرب شهري كاهش يافته است، خاطرنشان كرد: دبي چاه‌هاي آب شرب كه نياز اصلي شهر است، از 220 ليتر در ثانيه به 90 ليتر در ثانيه كاهش يافته است.
مدير امور آب و فاضلاب شهرستان مهريز، وضعيت كنوني مهريز از نظر آب را بي‌سابقه و بحراني دانست و تصريح كرد: برداشت بيش از حد آب از منابع زيرزميني زنگ خطر مهمي است و تبعات زيانبار و غيرقابل جبراني براي سفره‌هاي زيرزميني به دنبال دارد.
وي كم‌توجهي و رفتار نامناسب در استفاده از نعمت‌هاي خدادادي را در بروز اين مشكلات بي‌تاثير ندانست و با اشاره به آيات و روايات در تبيين اهميت آب و استفاده صحيح از اين مايع حياتي اظهار داشت: صرفه‌جويي در مصرف آب و اصلاح الگوي مصرف اين كالاي با ارزش، وظيفه شرعي و ملي ماست.
پناه به‌خدا با بيان اينكه ميانگين الگوي در نظرگرفته شده مصرف آب براي هر خانوار مهريزي ماهانه 18 متر مكعب است، يادآور شد: با وجود هشدارهاي فراوان درباره كم‌آبي، شهروندان مهريزي الگوي مصرف را رعايت نكرده‌اند.
وي بيان داشت: امور آب و فاضلاب شهر مهريز براي جبران قسمتي از كمبود آب شرب شهر مهريز اقدام به اجاره يك حلقه چاه آب و يك رشته قنات با دبي 25 ليتر در ثانيه كرده است اما با توجه با اقدامات انجام شده از هم‌اكنون كمبود شديد آب در شهر مهريز احساس مي‌شود.
اين مسئول تاكيد كرد: با وجود اجاره چاه و يك حلقه قنات همچنين 11 حلقه چاه موجود در شهر، ميزان آب استحصالي 130 ليتر در ثانيه است، در حالي كه مصرف آبي شهر 220 ليتر در ثانيه است و اين زنگ خطر آغاز بحران آب در مهريز است.
پناه‌به‌خدا افزود: امور آب و فاضلاب شهر مهريز با توجه به خالي شدن مخازن، مانند سال قبل براي ذخيره سازي آب در مخازن شهري مجبور است از ساعت 23 تا چهار و 30 دقيقه صبح شيرهاي خروجي مخازن را ببندد كه با اين كار آب 12 هزار و 400 مشترك در اين ساعات قطع است.