محرم آمد وماه عزا شد
  محرم آمد وماه عزا شد

 مردم دارالولایه شهرستان مهریز با ارادت خاص به ائمه اطهار (ع) آيين هاي ويژه ماه محرم را از چندين شب قبل از آغاز محرم در سطح مساجد و تکاياي خود آغاز مي کنند و پرچم ها و بيرق هاي سياه را بر فراز اين مکان ها و حتي واحد هاي صنفي ، خيابان ها و معابر هم نصب مي نمايند.
ويژگي هاي خاص عزاداري مردم مهریز و عشق و علاقه عاشقان اهل بيت در اين خطه زبانزد خاص و عام است.به طوری که کسانی که اهل مهریز ولی ساکن شهرهای مجاور استان یزد هستند برای دیدن از مراسم خاص عزاداری خود را در دهه اول ماه محرم به این شهر میرسانند
در دهه اول ماه محرم در مهریز برپايي آيين هاي عزاداري سومين امام شيعيان همانند ديگر نقاط کشور به اوج خود مي رسد و همراه با اين مراسم زيارت عاشورا و اقامه نمازوهمچنین تعزیه وشبیه خانی در حسينيه ها ، مساجد ، تکايا و روستاهای آن برگزار مي شود.
براساس يک سنت ديرينه در مهریز  از روز سوم محرم هيات هاي عزاداري که شامل سينه زن ، زنجيرزن و شبيه خوان است به دعوت مسوولان حسينيه ها و مجالس عزاداري در اين مکانها حضور يافته و به عزاداري مي پردازند.
در شهرمهریز حسينيه اعظم مزویر آباد ، امام زاده غیاث الدین ، حسینیه باغ بهار  ،حسینیه 12 امام  از جمله مکانهاي مذهبي است که آيين هاي عزاداري خصوصن در روز تاسوا وعاشورا  در آن برپا مي شود.
در اين منطقه مراسم ويژه سومين روز شهادت حضرت سيدالشهدا (ع) در13محرم از ديگر آيين هاي ايام محرم در استان يزد است.
اين آيين از 60سال پيش به ابتکار يکي از روحانيون معروف يزد مرحوم حجت الاسلام والمسلمين سيد علي محمد وزيري ابتدا  در اين استان یزد رواج يافت وسپس به شهرستان های اطراف از جمله مهریز راه یافت.
نخل برداری  در اين شهرستان  از ديگر آيين هاي رايج در ايام عزاداري سالار شهيدان است.
 عزا داران امام حسين (ع) پس ازاقامه نمازظهر عاشورا به ياد تشييع فرزند زهراي مرضيه در حالي که بر سر و سينه مي زنند حسين حسين گويان، چند مرتبه نخل را در محوطه تکيه ها و حسينيه ها به حرکت در مي آورند.

اهدا نذورات توسط مردم و پذیرایی از عزا داران امام حسین  در حسینیه ها  وتکایا از جمله نکات بارز عزاداری در مهریز است

شهرستان مهریز 81 حسینه وتکیه دارد که در ماه محرم به صورت ویژه برای در سوگ نشستن عزای سرور وسالار شهیدان پذیرای عزاداران حسینی هستند .