دبیر ستاد ملی جمعیت کشور در جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شهرستان مهریز بیان کرد؛

فرهنگ سازی فرزندآوری با تمرکز در مراکز بهداشت/ فرزنـدآوری به یک ارزش تبدیـل شود

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان مهریز، دکتر کاظم فروتن در جلسه قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شهرستان مهریز با اشاره به اینکه آمارها نشان دهنده افزایش طلاق، کاهش ازدواج و کم شدن فرزندآوری است اظهار کرد: دشمن با یک برنامه ۵۰ ساله در کشور ورود پیدا کرده است به طوری که تا سال ۱۴۳۰ فرصت جبرانی نداریم.

وی تصریح کرد: در مرحله اول باید از خودمان شروع کنیم و شهرستان مهریز افق ۱۴۳۰ را ترسیم کند.

وی افزود؛ قشر جوان امروز ، ۳۰ سال آینده جمعیت سالمند محسوب می شوند و جوانانی نیستند که از آنها مراقبت کنند.

وی در ادامه گفت: نکته دوم این است که برنامه پنج ساله ما در برنامه توسعه هفتم چیست؟ بجای تمرکز روی تولد، بر روی سونوگرافی های مثبت سه ماهه اول زنان باردار تمرکز کنیم تا نرخ باروری را بدست آوریم.

وی به تاکید مقام معظم رهبری بر فرهنگ سازی اشاره کرد و افزود: فرهنگ سازی در نظام بهداشت تاثیر بیشتری دارد و هم اکنون در کشور ما بحث فرزندآوری به دلیل اعطای وام و مسکن و غیره به ارزش اقتصادی تبدیل شده است بنابراین یک قدم به جلو رفتیم و باید به گونه ای کار شود که فرزندآوری به یک ارزش تبدیل شود که می تواند از خانه های بهداشت شروع شود و روی مادر برای تولد فرزندان بعدی کار شود.

وی توصیه کرد: تمام مراسم های مناسبتی جشن و سوگواری باید پیوست جمعیتی داشته باشد.

فروتن اضافه کرد: همچنین در جامعه نباید بحث فرزندآوری به مسائل اقتصادی گره بخورد، هرچند مسائل اقتصادی اهمیت دارد ولیکن مردم باید بدانند اگر امروز مشکلاتشان بخاطر مسائل اقتصادی و رفاهی حل نشد ۱۵ سال آینده بخاطر فرزندآوری باید ۱۰ برابر هزینه کنند.

در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده این حوزه در شهرستان ارائه گردید.

۱۴۰۱/۱۲/۰۷

روابط عمومی فرمانداری شهرستان مهریز