مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛

عمده آثار ایران در ماه تیر به ثبت جهانی رسیده است

 

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست حفاظت از باغ های جهانی با بیان اینکه «تیرماه»، ماه معرفی آثار گردشگری ایران به جهانیان است، گفت: به‌واسطه اینکه معمولاً در این ماه نشست‌های یونسکو برگزار می‌شد و ما می‌توانستیم به داشته‌ها و میراث فرهنگی‌مان مفتخر شویم، عمده آثار ایران در ماه تیر به ثبت جهانی رسیده است.

فاطمی با اشاره به اهمیت بیان داستان‌های مرتبط با میراث فرهنگی برای عموم مردم، به اظهارات ایزابل بلانکو دل پنیال که کارهای مطالعاتی روی باغ‌های ایران انجام می‌داد، پرداخت.

وی اظهار کرد: در کتاب «ایران و آندلس، سازه‌های آبی و باغ‌های بهشتی در ایران باستان» آمده است که «باغ در کویر معنا پیدا می‌کند؛ باغ اصلاً کنار جنگل معنا ندارد؛ برای همین است که در اروپا باغ کمتر داریم».

فاطمی با اشاره به اینکه ایزابل در کتاب خود رابطه‌ای را بین باغ‌ها و پارک‌ها پیدا کرده که داستان زیبایی دارد، عنوان کرد: در این کتاب آمده است که باغ در ایران نمود پیدا می‌کند و اولین باغ‌های دنیا در ایران شکل می‌گیرد؛ از پاسارگاد که یک باغ باستانی است تا باغ شازده ماهان را که نگاه کنیم، یک شگفتی است که در وسط پهنه‌ای خشک، بهشتی نمودار شده است. برای همین است که در زبان و ادبیات ما «پردیس‌های ایرانی» نمود دارد.

وی با اشاره به حمله ولید به ایران و استقرار وی در باغ‌های فارس گفت: ولید در نامه‌اش به معاویه می‌نویسد ما وارد بهشت شدیم؛ یعنی تفسیری که از بهشت در قرآن داشتند را اینجا می‌بیند؛ چیزی که در عربستان ندیده بود. این‌ها در ادامه کشورگشایی‌شان به اروپا رسیدند؛ پردیس‌های ایرانی را به اندلس برده و «باغ‌های الحمراء» و نمونه‌ی مشابه آن با عنوان «فردوس» ایجاد کردند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: این «پردیس‌ها» در اروپا همان «پارادایس‌هایی» است که بعدها تبدیل به واژه «پارک» در زبان انگلیسی شد و ما ایران دوباره همان پارک را در ایران آوردیم و فک کردیم چیز دیگری است؛ درصورتی‌که ریشه آن از خود ایران بود

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: در گردشگری باید «واژه‌ها»، «تاریخ» و «اصالت‌ها» را به قصه تبدیل کرده و به مردم آموزش دهیم تا مردم بیشتر قدردان این داشته‌ها و سرمایه‌های ارزشمند باشند. بیان پیشینه و روایات موجود در رابطه با میراث فرهنگی باعث هویت بخشی به آثار تاریخی و در نهایت حفظ آن می‌شود. ۱۴۰۲/۰۴/۱۰

روابط عمومی فرمانداری شهرستان مهریز