سرپرست کمیته امداد مهریز: 20 درصد مهریزی‌ها زیرپوشش کمیته امداد هستند

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) مهریز گفت: در حال حاضر 20 درصد از خانوارهای مهریزی زیر پوشش کمیته امداد هستند.
به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، سیدرضا مروستی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مهریز اظهار داشت: 20 درصد خانوارهای مهریزی در قالب طرح‌های مددجویی از قبیل ایتام، بی‌سرپرستان، از کار افتادگان، سالمندان، بیماران و ... مورد حمایت قرار می‌گیرند.
وی افزود: در مدت پنج ماه ابتدای سال جاری، به یک‌هزار و 299 خانوار از مددجویان عادی با تعداد نفرات 3 هزار و 100 نفر به مبلغ یک میلیارد و 524 میلیون ریال مستمری نقدی پرداخت شده است.
مروستی‌زاده با اشاره به طرح حمایت از سالمندان نیازمند بالای 60 سال سن روستایی و عشایری که عمر خود را در راه تولید سپری کرده اما از هیچ حمایت بیمه‌ای برخوردار نبوده‌اند، عنوان کرد: این طرح با عنوان طرح شهید رجایی از سال 64 مورد تصویب قرار گرفت.
وی ادامه داد: بر‌اساس این طرح از ابتدای سال جاری تاکنون حمایت از مددجویان سالمند در مهریز به یک‌هزار و 43 خانوار با تعداد نفرات یک‌هزار و 633 نفر با پرداخت مستمری به مبلغ یک میلیارد و 802 میلیون ریال اجرا شده است.
مروستی‌زاده بیان کرد: در مجموع در طرح مددجویی و شهید رجایی 2 هزار و 342 خانوار و 4 هزار و 733 نفر زیر پوشش کمیته امداد شهرستان مهریز هستند که این تعداد حدود 20 درصد از خانوارهای شهرستان مهریز و 11 درصد از نفرات این شهرستان را شامل می‌شود.
وی یادآور شد: همچنین پرداخت کمک‌های مردمی و بلاعوض به خانواده‌های زیرپوشش و غیر زیرپوشش به تعداد 47 مورد به مبلغ 63 میلیون ریال از دیگر خدمات این نهاد در سال جاری بوده است.
مروستی‌زاده خاطرنشان کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان مهریز به منظور گشایش مشکلات کاری و زندگی مردم نیازمند در حد توان و امکانات خود اقدام به پرداخت وام قرض الحسنه می‌کند که در سال جاری 163 فقره وام قرض‌الحسنه 5 میلیون ریالی به مددجویان زیر پوشش و موردی به مبلغ 815 میلیون ریال پرداخت شد.
وی گفت: در راستای سلامت نیازمندان، این نهاد برای اجرای دقیق و کامل بیمه خدمات درمانی اقشار نیازمند با توجه به مطالعات گسترده و جامع، طرح بیمه درمان مبتنی بر پزشک خانواده به عنوان نظام بیمه‌ای و برتر با بهره‌جویی کامل از سیستم رایانه‌ای و پیشرفته با هدف تامین موجبات و امکانات بیمه خدمات درمانی اقشار نیازمند را به مرحله اجرا در آورد.
مروستی‌زاده عنوان کرد: در این راستا با صدور کارت درمانی برای یک‌هزار و 670 نفر از مددجویان شهری و پرداخت هزینه‌های درمانی آنها از قبیل بستری، ویزیت، فرانشیز و ... با هزینه‌ای بالغ بر 94 میلیون و 300 هزار ریال اقدام لازم صورت گرفته است.
سرپرست کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) مهریز اظهار داشت: امور فرهنگی نیز یکی از محورهای اساسی فعالیت‌های کمیته امداد را تشکیل می‌دهد و رسالت مهمی است که این نهاد در مورد افراد مورد حمایت و در کنار سایر خدمات خود بر عهده دارد و در این زمینه این شهرستان حمایت از 430 دانش‌آموز و 110 دانشجو را بر عهده دارد و پرداخت هزینه‌های آنها از قبیل هزینه‌های تحصیلی، ایاب و ذهاب،پوشاک، شرکت در اردوهای منطقه‌ای و سراسری و تشکیل کلاس‌های اوقات فراغت تابستانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی چهره به چهره و گروهی را با صرف مبلغ 507 میلیون ریال انجام داده است.
وی ادامه داد: در زمینه استفاده از خیرین و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد شهرستان مهریز با نصب 9هزار و 924 عدد صندوق صدقات و جمع‌آوری کل کمک‌های مردمی از قبیل وجوه امانی، صدقات، کمک‌های مردمی خاص، اطعام و افطار، کفاره، ایتام و ... به مبلغ یک میلیارد ریال، گامی بزرگ را برای اجرای خوب هدایای مردمی برداشته است.
مروستی‌زاده همچنین با اشاره به سنت خوب ازدواج و مساعدت کمیته امداد در این زمینه بیان کرد: در این زمینه به 28 نفر از مزدوجان زیر پوشش جهیزیه و هدیه ازدواج به صورت بلاعوض به ارزش 170میلیون ریال اهدا شد.
وی افزود: توانمندسازی مددجویان مورد حمایت یکی از اصولی‌ترین و شایسته‌ترین خدمات این نهاد است که برای اجرای آن تاکنون 830 مورد طرح خودکفایی فعال در زمینه‌های مختلف برای نیازمندان شهرستان ایجاد شده است.
مروستی‌زاده خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز 27 طرح با پرداخت وام اشتغال به مبلغ 2 میلیارد و 643 میلیون و 950 هزار ریال ایجاد شد که یکی از نتایج کار تولید فرش توسط مددجویان به تعداد 21 تخته و متراژ 138 متر بود که از این طریق مبلغ 176 میلیون و 100 هزار ریال سود عاید مددجویان شد.
وی در مورد کمک خاص به ایتام نیز جذب 566 حامی و خیر طرح اکرام برای حمایت از 140 نفر از ایتام زیرپوشش و واریز مبلغ 154 میلیون و 740 هزارریال به حساب آنها را از فعالیت‌های ارزشمند این نهاد برشمرد.
مروستی‌زاده اظهار داشت: همچنین برای کاهش سوء تغذیه کودکان زیر شش سال نیز طرح مداخله‌ای سوء تغذیه با اهدای 80 میلیون ریال سبد غذایی به 80 نفر از نونهالان اجرا شد.