با حضور فرماندارمهريزومدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد جلسه هماهنگي همايش هفدهم يزد شناسي ويژه آشنايي با تاريخ و فرهنگ مهريزدر محل فرمانداري مهريز تشكيل شد.

 به گزارش روابط عمومي فرمانداري مهريز و نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه هاي استان يزد در ادامه برگزاري همايش هاي علمي يزد شناسي توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد تعدادي از فرمانداران شهرستان هاي استان نيز پيشنهاد برگزاري اين همايش ها با محوريت"شناخت آن شهرستانها"را دادند كه با اولويت برگزاري همايش در شهرستان مهريز با توجه به پيگيري هاي متعدد آن فرمانداري دومين جلسه هماهنگي در محل فرمانداري شهرستان مهريز برگزارشد.

در جلسه هم انديشي براي هرچه بهتر برگزار شدن همايش، كه با حضور مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و دبير علمي همايش هاي يزد شناسي و تني چند از مديران شهرستان مهريز از جمله فرماندار ، مدير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، مدير ميراث فرهنگي ، مدير ثبت احوال ، مدير آموزش و پرورش ، معاون شهردار، مدير عامل خانه سالمندان، مسئولان دانشگاه هاي مهريز و چند تن از صاحب نظران در دفتر فرماندار برگزار شد در ابتدا سيد محمد رستگاري فرماندار شهرستان مهريز از خدمات علمي، ارزنده و تلاشهاي خستگي ناپذير مدير و كاركنان سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان از جمله برگزاري همايش هاي يزد شناسي قدرداني كرد.

وي ادامه داد:

فرمانداري مهريز با توجه به اهميت برگزاري اين همايش ها در سطح استان و بار علمي مفيد آن براي علاقمندان تصميم گرفت اولين شهرستان استان باشد كه همايش يزد شناسي را براي شناخت شهرستان مهريز برگزار مي كند.

رستگاري افرود:

از  مهمترين اهداف براي برگزاري اين همايش در سطح شهرستان مهريز جمع كردن فرهيختگان، ادبا، پيشكسوتان، فرهنگيان و به طور كلي افرادي هستند كه ميتوانند در توسعه فرهنگي شهرستان موثر بوده و ان شاالله با برگزاري اين همايش در نظر داريم وفاق اجتماعي را ايجاد نموده و اين سلسله همايش ها را با حضور فرهيختگان شهرستان ادامه دهيم.

وي گفت:

سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان در شهرستان كهن مهريز جاي كار بسيار زيادي دارد كه قطعا بعد از برگزاري اين همايش آثار آن براي فرهيختگان معلوم خواهد شد.

رستگاري در پايان اظهار اميدواري كرد با برگزاري اين همايش سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان ارزشيابي و بررسي اسناد شهرستان مهريز را در اولويت كاري خود قرار دهد.

سپس محمد رضا ملك ثابت مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان و دبير علمي همايش هاي يزد شناسي ضمن تبريك دهه كرامت و شرح فلسفه و فوايد برگزاري همايش هاي يزد شناسي اظهار اميدواري كرد تا اين همايش نقطه آغازي باشد براي برگزاري سلسله نشست هاي مهريز شناسي در سطح شهرستان و با مديريت جوانان فهيم مهريزي و همراهي همه علاقمندان به مهريز، به ويژه پژوهشگران اين شهرستان باعث ابجاد وفاق گردد.

عضو هيئت علمي دانشگاه افزود:

خوشبختانه 16 همايش علمي يزد شناسي با محوريت مباحث تمدني، فرهنگي و شناخت مشاهير و مفاخر استان برگزار گرديده و در هر همايش به مهمترين دغدغه هاي پژوهشي استان پرداخته شده است ،اما همه موضوعات تقريباً در حد كلان استان بوده است و همايش شهرستاني مي تواند به عنوان پلان هاي تخصصي و خاص هر موضوع تلقي شود.

ملك ثابت در ادامه افزود:

بسياري از شهرستان هاي استان براي برگزاري همايش يزد شناسي اعلام آمادگي كرده اند كه شهرستان مهريز با توجه به قدمت تاريخي و تمدني و پيگيري هاي متعدد در اولويت برگزاري قرار گرفت.

وي ادامه داد:

از فوايد مهم برگزاري اين همايش ها ارتباط گيري با قدماي هر شهرستان است كه ميتوان از اين طريق اسناد تاريخي شهرستان را شناسايي كرد و افراد دلسوز را براي در اختيار گذاشتن اسناد و يا تصاوير آن به اين سازمان ترغيب كرد و نيز زمينه مصاحبه باآگاهان و پيشكسوتان را فراهم كرد.

قاضي نسب از پژوهشگران و فرهيختگان شهرستان مهريز از ديگر سخنرانان اين جلسه بود كه گفت:

برگزاري اين همايش در سطح شهرستان مهريز ميتواند هويت واقعي مهريز و تاريخ و تمدن اين ديار را به جوانان نشان دهد و از گسست نسل ها جلوگيري كند.

وي افزود:

ان شاالله با برگزاري اين همايش همدلي و وفاق بيشتري در سطح شهرستان ايجاد مي شود كه در پيشبرد اهداف شهرستان بسيار موثر خواهد بود.

در ادامه مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان و  مديران حاضر در جلسه هم انديشي به ارائه پيشنهاداتي به تريتب ذيل پرداختند و مقرر شد همايش در تاريخ 26شهريور ماه در شهرستان مهريز برگزار گردد.