بقعه شاه صفی ‌الدین مهریز ثبت آثار ملی شد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: بقعه شاه صفی ‌الدین مهریز به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.
ذات ‌الله نیکزاد اظهار داشت: این زیارتگاه در 30 کیلومتری شهر یزد و در شرق شهرستان مهریز در مجاورت گلزار شهدای محله استهریج واقع شده است.
وی افزود: این زیارتگاه مربوط به دوره صفویه است و ساختمان آرامگاه 500 سال قدمت دارد و به شماره 29983 به ثبت رسیده است.
نیکزاد ادامه داد: بقعه آرامگاهی است منفرد بر کنار ده منگاباد که در زیارت نامه‌ اش نسب متوفی چنین دیده شد: "صفی‌الدین محمدبن هاشم بن ابراهیم بن موسی بن جعفر و ابن مزار در میان مردم به شاه صفی الله شهرت دارد".
وی ادامه داد: در قبرستان اطراف مزار سنگ قبری با خط نستعلیق دیده شده که بر آن این عبارت منقوش است: "وفات یافت حاجی میرعلی بن شرف‌ الدین منگابادی به تاریخ نهم شوال 1037 به عمل استاد سلطان محمود سنگ تراش".
نیکزاد افزود: بنای آرامگاه دارای دو بخش مجزاست که به صورت دو مربع متحدالمرکز شکل گرفته ‌اند و فرم مربع در پلان و تقارن نسبی آن حالت متمرکز به طرح بنا داده است و چنین حالتی ایجادکننده‌ وقار و متانتی است که در بناهای آرامگاهی وجود دارد و در نماهای خارجی و فضاهای داخلی مشهود است.
وی ادامه داد: فضای مرکزی که فضای اصلی محسوب می ‌شود و ضریح در آن فضا واقع شده، مزین به آینه‌ کاری است و به دلیل سابقه حضور بیشتر نسبت به بخش الحاقی از کیفیت نسبی بالاتری برخوردار است.
نیکزاد عنوان کرد: تکرار تویزه‌ ها و طاقها در این بخش از بنا ایجاد کننده سایه روشن ‌های آرامش‌ بخش می‌ شود و علاوه بر آن ارتباط فضای داخل و بیرون از طریق پنجره ‌ها در تمام سطوح و دیوارها فضایی زنده ایجاد کرده است.
وی یادآور شد: تزئینات موجود در بنا و تقارن حاکم بر بخش مرکزی از ویژگی‌های بارز بناست که به عنوان فضای زیارتگاهی کاربری مذهبی دارد و هم‌اکنون نیز کاربری خود را حفظ کرده است.
نیکزاد اظهار داشت: هیچ ‌گونه خطر سازه ‌ای بنا را تهدید نمی ‌کند، تنها احتمال خطر سازه ‌ای که در آینده می ‌رود عبارت است از حضور آب در اطراف بنا (‌احداث حوض، آبنما و آبیاری درختان) که اگر به صورت مداوم انجام شود، باعث نشست پی ‌ها خواهد شد.