استاندار یزد به همراه فرماندار شهرستان مهریز و جمعی از مسئولان  از سرو کهنسال و زیبای  شهرستان مهریز با عمر 1500تا2000سال که از  مهمترین آثار طبیعی  استان یزد محسوب می گرددد  بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز:این سرو کهنسال با قدمتی حدود دو هزار سال به عنوان دومین سرو کهنسال استان یزد و نهمین اثر طبیعی ثبت شده کشور در محله منگاباد مهریز و  در حوزه شهری مهریز قرار گرفته است .

سرو کهنسال منگاباد شهرستان مهریز دارای ارتفاعی بیش از ۳۰ متر و قطر هفت متر است که به گفته اهالی محل به علت طوفان شدید بخش زیادی از آن شکسته است .

بخشی از این جاذبه گردشگری استان و  شهرستان مهریز در معرض تهید و تخریب قرار دارد ، امید است با این بازدید و با دستور استاندار یزد ، چاره ایی برای نجات این میراث ماندگار اندیشیده گردد .

سرو کهنسال و زیبای محله منگاباد شهرستان مهریز از مهمترین آثار طبیعی و دومین موجود زنده استان یزد محسوب می گردد که چشم انتظار قدوم مسافران نوروزی است .

این سرو کهنسال با قدمتی حدود دو هزار سال به عنوان دومین سرو کهنسال استان یزد و نهمین اثر طبیعی ثبت شده کشور در محله منگاباد در حوزه شهری مهریز قرار دارد .

این مسن ترین موجود زنده شهرستان مهریز به عنوان باغ شهر تاریخی و فرهنگی استان ، علیرغم گذشت زمان ،چون کوه استوار و مقاوم سر بر آسمان ساییده است .

سرو کهنسال منگاباد شهرستان مهریز دارای ارتفاعی بیش از ۳۰ متر و قطر هفت متر است که به گفته اهالی محل به علت طوفان شدید بخش زیادی از آن شکسته است .

این سرو در میانه محله تاریخی منگاباد در بافت قدیم و در جوار جاده ترانزیت تهران ، بندرعباس قرار گرفته که در طول سال از خیل مسافران و میهمان داخلی و خارجی پذیرایی می کند.

مردم محله منگاباد اعتقاد دارند ،این سرو زیبا و تاریخی را فردی به نام ˈمنگˈ در کنار قنات اصلی محله غرس کرده و طی این سال های طولانی همچنان با نشاط به حیات خود ادامه می دهد.

به گفته مردم منگاباد ،در سال ۱۳۴۰خورشیدی ،وزش طوفان شدید و نبود حصار در کنار این درخت ،موجب شکسته شدن ۱۰متر از ارتفاع آن شده است.

پیرامون سرو کهنسال منگاباد مهریز طی سال های اخیر به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ، پارک و فضایی مناسب برای استراحت ساخته شده است .

گفته می شود سرو شهرستان مهریز پس از سرو ابرکوه از لحاظ قدمت و زیبایی دومین موجود زنده استان به شمار می رود.

سرو کهنسال منگاباد شهرستان مهریز به عنوان یک اثر طبیعی هم در فهرست آثار کشور به ثبت رسیده است .

شایان ذکر است در تاریخ 94/2/5درمحل  دفتر فنی استانداری یزد جلسه ای با حضور فرماندار شهرستان ، مدیر کل دفتر فنی ومسوولین مربوطه شهرستان به منظور بررسی وضعیت سرو دیر زیست مهریز برگزار ومصوباتی در خصوص حفظ ونگهداری ان مصوب گردید.