در نشستی  با حضور "مهدی باصولی" رییس جهاددانشگاهی استان یزد، "سید محمد رستگاری" فرماندار شهرستان مهریز و معاونین این دو مجموعه در جهاددانشگاهی استان برگزار شد، طرفین پیرامون این تفاهم نامه با یکدیگر بحث و تبادل نظر و در پایان آن را امضاء کردند.

در ابتدای این نشست، رییس جهاددانشگاهی استان یزد و معاونین وی در رابطه با ظرفیت‏‎ها و توانمندی‎‏های این نهاد انقلابی و همچنین برنامه‎های توسعه‌ای آن در حوزه‏ های مختلف مطالبی را ایراد کردند.

در ادامه "سید محمد رستگاری" فرماندار مهریز با تبریک سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، ابراز امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم‎نامه شاهد توسعه فعالیت‏های جهاددانشگاهی در شهرستان مهریز باشیم.

 

وی با اشاره به سند توسعه شهرستان مهریز اظهار کرد: خوشبختانه شهرستان مهریز گام‎های خوبی در بحث‎های توسعه‎ای برداشته است و هرچند که برخی از قابلیت‎های این شهرستان تاکنون مغفول مانده است ولی با اشباع سرمایه‏گذاری در برخی شهرستان‎های استان، شاهد توجه ویژه سرمایه‎گذاران به شهرستان مهریز هستیم.

فرماندار مهریز از ظرفیت‏های موجود در این شهرستان به حوزه صنعت، کشاورزی و دامپروری، گردشگری و نیز قابلیت‎های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: همجواری شهرستان با جاده ترانزیت کشور، واقع شدن شهرستان در نزدیکی مرکز استان و وجود شرایط آب و هوایی متنوع از جمله ویژگی‏های شهرستان مهریز برای رشد و توسعه است.

وی از رویکردهای توسعه‎ای شهرستان را توجه به صنایع پاک و های تک عنوان کرد و گفت: امیدواریم توسعه در این شهرستان به نحوی اصولی پیش برود تا در اینده   دچار مشکل نشویم و این با یک حرکت اصولی و انجام توسعه پایدار ممکن خواهد بود.

وی حفظ باغات موجود شهرستان و بهره وری بیشتر را از دیگر رویکردهای سند توسعه شهرستان ذکر کرد و افزود: البته رویکرد گردشگری بیشترین توجه مسئولان را در این سند به خود معطوف کرده است و معتقدیم که برخی از مجموعه‎های تاریخی شهرستان حتی می‎توان ظرفیت‎های گردشگری مرکز استان را به جهان بهتر معرفی کند.

رستگاری در ادامه به ظرفیت‎های گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعی و گردشگری مذهبی و دینی شهرستان نیز اشاراتی کرد.

وی از تاکید مسئولان ارشد استان بر سند توسعه شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختانه نماینده محترم مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز نظر مساعدی در رابطه با توسعه فعالیت‎های جهاددانشگاهی در شهرستان دارند و از ظرفیت‎های بخش خصوصی در شهرستان نیز در این رابطه بهره خواهیم گرفت.

فرماندار شهرستان با اشاره به برخی مفاد تفاهم نامه فرمانداری با جهاددانشگاهی استان از جمله  انجام تحقیقات توسعه‎ای و کاربردی بر اساس سند توسعه شهرستان و راه اندازی مراکز خدمات تخصصی در زمینه‎های فرآوري انار، گياهان دارويي و مرکز حفاظت از اسب کاسپین، گفت: خوشبختانه وجود بزرگترین مجموعه انار خاورمیانه در این شهرستان و مجموعه باغ ذخائر ژنتیک انار در مرکز استان و نیز در مهریز می‎تواند در بحث راه اندازی مرکز تحقیقات انار در شهرستان موثر باشد.

رستگاری همچنین با اشاره به 200 هزار هکتار از اراضی بکر شهرستان در منطقه حفاظت شده کالمند و بهاداران، این ظرفیت را در بحث تحقیقات در زمینه گیاهان دارویی در شهرستان از سوی جهاددانشگاهی مثبت ارزیابی کرد.