امام جمعه مهریز: ریشه انقلاب در 19 دی پا گرفت

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مهریز، حجت‌الاسلام علی برهان امام جمعه مهریز در خطبه‌های این هفته نمازجمعه این شهرستان به تشریح قیام 19 دی پرداخت و با بیان اینکه ریشه انقلاب در 19 دی قرار گرفته است، اظهار داشت: مجالس یادبودی که در سراسر کشور برای شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در سراسر کشور برگزار و در راستای آن تظاهرات گسترده علیه رژیم نقطه عطفی در تاریخ نهضت اسلامی بود زیرا پس از آن امواج انقلاب اسلامی شدت گرفت و با برگزاری مراسم چهلم‌های پی در پی مردم نقاط مختلف ایران دامنه انقلاب فراگیر شد.
وی یادآور شد: شور و هیجان از مجالس عزاداری باعث شد تا رژیم به خشم آید و در این راستا نیز شخص شاه ملعون دستور داد تا مقاله‌ای با نام مستعار (احمد رشیدی مطلق) در روزنامه اطلاعات چاپ و پخش شود که در آن سراسر به امام خمینی (ره) توهین شده بود.
برهان ادامه داد: پس از این نامه و شهادت آقا مصطفی قیام مردم شهر قم شدت بیشتری گرفت و مردم قم نیز به خاک و خون کشیده شدند و این قیام در واقع مقدمه‌ای برای آن شد که انقلاب و نهضت آرام آرام اوج بگیرد و در نهایت به سرنگونی رژیم پهلوی انجامید.
برهان قیام خونین مردم قم در 19 دی سال 56 را روزی استثنایی همانند روز نهم دی ماه خواند و افزود: بدون تردید این قیام به دلیل اعتقاد راسخ مردم به مقام مرجعیت، از مردمی‌ترین انقلاب‌ها بود.
وی افزود: نهم دی‌ماه متأثر از پیام 19 دی‌ماه در سال 56 بود که سران فتنه و دشمنان اسلام بار دیگر قیام مردم قم را در عاشورا تکرار کردند تا با دفاع از حریم پرحرمت امامت و ولایت، توطئه‌های دشمنان و یزیدیان را نقش بر آب کنند.
برهان قیام 19 دی را نشانه بصیرت مردم برشمرد و عنوان کرد: قیام 19دی یادآور حضور با بصیرت ملت فهیم و مبارز و شجاع بود که زمینه‌ساز استقرار نظام و حکومت مقدس جمهوری اسلامی شد.
وی افزود: وقتی بدون غرض و بدون طرف به تاریخ ملت ما نگاه شود، پس از رهبر و امام، مرجعیت و روحانیت هر چه برکت است برای شما مردم فداکار و انقلابی است، شما مردمید که انقلاب اسلامی را کلید زدید.
امام جمعه مهریز گفت: ریشه انقلاب در 19 دی پا گرفت و این روز، روزی تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران است.
امام جمعه مهریز در دیگر محورهای سخنان خود به مصائب حضرت زینب سلام الله علیها اشاره کرد و گفت: آنچه برای حضرت زینب اولویت داشت عفاف و حجاب بود.
وی به بیان روایتی از کاروان اسرای کربلا در مورد اینکه حیا، عفت و حجاب در اهل بیت غوغا کرده است، تصریح کرد: چون شمر بالاترین کار را برای امت بنی‌امیه کرده بود، او ا به عنوان رئیس قافله اسرای کربلا برای انتقال به شام انتخاب کرده بود تا در راه شام خون به دل اهل بیت امام حسین (ع) کنند.
برهان افزود: روز اول صفر وقتی سرهای شهدای کربلا را وارد شام کردند، ام‌کلثوم (س) به پیش شمر رفت و از او دو خواسته را بیان کرد که قافله را از یکی از دروازه‌های خلوت شام وارد شهر کنند تا چشم نامحرم به اهل بیت امام حسین(ع) نیفتد همچنین سرهای شهدا را وقتی نزدیک شام شدند از محمل‌ها بیرون آورده و جلوتر از قافله حرکت دهند تا مردم سرگرم تماشای سرهای شهدای کربلا شوند و چشم نامحرم به اهل بیت امام حسین(ع) نیفتد.
وی افزود: ولی شمر به حرف آنان توجهی نکرد و اسرا را از دروازه ساعات یکی از شلوغ‌ترین دروازه‌های شام حرکت داد.
برهان با تاکید بر حفظ حجاب در بین زنان گفت: آنچه برای حضرت زینب (س) و اهل بیت امام حسین (ع) اولویت داشت عفاف و حجاب بود.