از امروز صورت مي‌گيرد؛ آغاز زيارت زرتشتيان از پيرناركي در يزد

خبرگزاري فارس: پيرناركي يكي از زيارتگاه‌هاي زرتشتيان است كه هر سال از 12 تا 16 مرداد پذيراي خيل عظيم زرتشتيان از سراسر جهان است.


به گزارش خبرگزاري فارس از مهريز، زرتشتيان از گوشه و كنار جهان همه ساله از روز مهر تا ورهرام از ماه امرداد، برابر با 12 تا 16 مرداد ماه با گردهم آمدن كنار پير ناركي به نيايش اهورامزدا و برگزاري آيين ديني و مراسم سنتي همراه با شادي مي‌پردازند.
اين مراسم هر سال در روزهاي ياد شده با حضور پيروان اين كيش كه تعداد آنها حدود 5هزار نفر تخمين زده مي‌شود، برگزار مي‌شود.
پيروان اين آيين از استان‌هاي يزد، كرمان، اصفهان، تهران و حتي از خارج از كشور براي شركت در مراسم پيرناركي خود را به يزد مي‌رسانند.
در اين مراسم علاوه بر اجراي برنامه‌هاي مذهبي به دانشجويان و دانش‌آموزان برتر زرتشتي جوايزي اهدا مي‌شود و خيران، شهداي كيش زرتشت و ... نيز مورد تجليل قرار مي‌گيرند.
سخنراني، قدرداني از خيران زرتشتي، دعا براي سربلندي نظام جمهوري اسلامي و تجليل از شهداي اين كيش از برنامه‌هاي هر ساله زرتشتيان در اين ايام است.
از ديگر برنامه‌هاي زيارت پيرناركي، معرفي زوج‌هاي جوان به زائران است آنها در حاليكه شيريني به هم كيشان خود تعارف مي‌كنند، آغاز زندگي مشترك خود را اعلام مي‌دارند.
پير ناركي در 58 كيلومتري جنوب شرقي شهر يزد بر دامنه‌ كوه غربي بلندي به نام تجنك نزديك دره زنجير و يا در نزديكي تفت از دره گيگون قرار دارد.
اين زيارتگاه در كوه ناركي مهريز قرار دارد و بنا به اعتقاد برخي از زرتشتيان محل غيبت زربانو، شاهزاده يزدي است.
زربانو عروس پادشاه پارس بود كه پس از ورود لشكريان اسلام به فارس، رهسپار يزد مي‌شود و سرانجام در كوه ناركي غيب مي‌شود؛ از اين روي در اين محل كه چشم‌هاي جاري است، بنايي ساخته مي‌شود و به عنوان زيارتگاه زرتشتيان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
ساختمان زيارتگاه شامل اتاقي است كه پذيراي زيارت‌كنندگان زرتشتي از سراسر كشور است.
در بيرون از اين اتاق، مكاني براي شستشوي دست و صورت در نظر گرفته شده و خارج از دري كه اين دو محل را در بر مي‌گيرد، ساختمان‌هايي به نام خيله از دهش خيرانديشان ساخته شده است.
اين خيله‌ها براي ماندن چند روزه زيارت‌كنندگان پيش‌بيني شده‌اند.
زرتشتيان استان يزد داراي زيارتگاه‌هاي متعددي هستند كه از جمله آنها پيرناركي، پير سبز، خاتون بانو، نارستانه، پيرهريشت ، ستي پير، پيرالياس شاه وهرام يزد، پيرمهر ايزد و چهل چراغ را ميتوان نام برد.