آقایی مدیرکل انتقال خون استان یزد؛

 تمام پایگاههای انتقال خون استان خیری هستند/ اجرای طرح سپاس در مهریز

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان مهریز، دومین جلسه شورای سلامت مهریز در سال ۱۴۰۲ به ریاست معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان برگزار شد. این جلسه با حضور مدیر کل انتقال خون استان یزد همراه بود که گزارشات لازم آمار مراجعین و روند فعالیت مرکز خونگیری شهرستان و دیگر مسائل مربوط ارائه گردید.

آقایی مدیرکل انتقال خون استان یزد با تبریک عید سعید غدیرخم ، اهداکنندگان خون را سربازان نامرئی سلامت خواند و گفت: از هر ۳ نفر، یک نفر نیاز به خون دارد به طوری که از هر خانواده ۴ نفره یک نفر به تزریق خون نیازمند است.

وی با بیان اینکه اکنون در خصوص فناوری انتقال خون و اهدای خون و همچنین سلامت خون جزء ۵ کشور اول جهان هستیم، مشارکت مردم استان را در زمینه اهدای خون بسیار مطلوب عنوان کرد و افزود: استان یزد در بحث اهدای خون مستمر رتبه دوم را دارد و در زمینه اهداکنندگان خون جز ۳ استان اول کشور است.

آقایی به اجرای طرح سپاس و آغاز پیوند مغز استخوان در استان اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح، خون فرد اهداکننده را گرفته و پس از جدا کردن HLA خون، ژن را تشخیص می دهیم که این اقدام بطور رایگان انجام می شود بنابراین نام فرد اهداکننده وارد بانک ژنتیک ایران می شود و اگر زمانی خون وی با خون یک فرد مبتلا به سرطان همخوانی داشته باشد یک کیسه خون از فرد گرفته شده و سلولهای بنیادی آن را جدا کرده و به بیمار تزریق می شود و بیمار سرطانی درمان می شود و بدین ترتیب پیوند مغز استخوان انجام می شود.

وی با ابراز خرسندی از فعال بودن پایگاه انتقال خون مهریز و مشارکت هفتگی مردم شهرستان در اهدای خون تصریح کرد: جای افتخار است که تمام پایگاههای انتقال خون استان کاملا خیری هستند به طوری که پایگاه های اردکان، مهریز، میبد و یزد بطور کامل با کمک خیرین راه اندازی شده است و پایگاه انتقال خون بافق نیز با کمک خیر در حال ساخت است.

مدیر انتقال خون استان با اشاره به اینکه اهدای خون سلامت اجتماعی و معنوی را بالا می‌برد اضافه کرد: آمار اهدای خون در ماه رمضان امسال ۱۵ درصد در استان افزایش داشت و میزان مراجعه مردم به پایگاههای انتقال خون نیز در شبهای قدر امسال با بیش از ۵۰ درصد افزایش همراه بوده است.

وی در پایان ضمن قدردانی از مشارکت مردم مهریز و همراهی همه مسئولان در بحث اهدای خون، از اجرای طرح سپاس در مرکز خونگیری این شهرستان خبر داد.

لازم به ذکر است دومین جلسه شورای سلامت مهریز با دستور کار بررسی انواع بیماری های مشترک بین دام و انسان، نحوه انتقال آن و طرح ایمنی آب همراه بود.

۱۴۰۲/۰۴/۱۴

روابط عمومی فرمانداری شهرستان مهریز